Af Peter Engholm 25@mail.dk

Burgerkæden lancerer til august My Burger, der har et udpræget gør-det-selv element. Danmark er det 4. land i verden med ideen, der får en dansk udviklet kommunikation.

McDonald’s i Danmark har to friske løver fra reklame-VM i Cannes – for Coinoffer. Og i dag præsenterede burgerkæden den kampagne-idé, der bygger videre på forbruger-engagementet fra Coinoffer.

My Burger hedder kampagnen, der lanceres i august. Her inviteres folk ind til – på et site – at sammensætte deres egen burger – ud fra både klassiske McDonald’s-ingredienser og en række nye. Man navngiver sin burger og får sine venner til at stemme på den.

De 10 burgere med flest stemmer bliver inviteret ind til et arrangement, hvor en jury vil udvælge de tre burgere, der får hver sin to-ugers periode på McDonald’s menukort fra midten af november.

“My Burger bliver vores største kampagne i år – og den største digitale indsats fra vores side. Coinoffer fik over 200.000 downloads, og med My Burger håber vi at engagere endnu flere – måske 20.000 personer til at sammensætte deres egen burger og dernæst skabe deres egen markedsføring, for deres burger skal jo samle tilstrækkeligt mange stemmer,” siger Joachim Knudsen, der er marketingdirektør i McDonald’s Danmark.

Også internt er My Burger en stor mundfuld, for McDonald’s har bygget et standardiseret og kompleks system op i deres køkkener, så det kræver en del øvelse at bygge op til tre nye burgere i en seks ugers periode.

“Samtidig markedsfører vi My Burger intenst. Den kørte i Tyskland sidste år, og blev en så stor succes, at anden version er på vej. Razorfish er digitalbureauet, der har opbygget sitet med “burger-konfiguratoren” og stemmefunktion. Selve kampagnen for My Burger står DDB København for,” siger Joachim Knudsen.

Han tilføjer:

“Vi bruger erfaringerne fra Coinoffer; med den integrerede brug af digitale og analoge medier til at skabe opmærksomhed – primært via TV – og engagement, primært fra sitet og Facebook, hvor vi har 165.000 fans, der debatterer ivrigt med os.

My Burger er netop lanceret i Østrig og Sverige, og Danmark bliver således det fjerde land i verden, der engagerer burgerspiserne. De tre “bruger-burgere” bliver målt på salg, og vinderen kåres og hyldes omkring nytår.

“Vi taler i forvejen meget med vores gæster – hvad kan de lide, og hvad kan de tænke sig. Men vi er parat til at blive overrasket – og hvis danskerne tager overordentligt godt imod vinderburgeren, er det ikke utænkeligt, at den kan komme permanent på menuen,” siger Joachim Knudsen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club