Af Peter Engholm 25@mail.dk

Der er knas om fitness-kæder og deres slogans. Fitness dk har netop lanceret ”Vi ved – du kan”, men det bruges allerede af Bygma, og her man ikke tænkt sig at dele.

I sidste uge lancerede Fakta afløseren for “Det ta’r kun 5 minutter” i form af “Sund fornuft” – et nyt slogan for Fakta, men et ældre ét for Fitness World, der har brugt det siden 2005.

Nu følger så endnu et slogan-sammenfald – og igen med en fitness-kæde involveret. Men hvor Fitness World og Fakta ikke umiddelbart forventer en konflikt om deres deling, så er der lagt op til strid mellem Fitness dk og Bygma, der er landets største danskejede leverandør af byggematerialer til byggebranchen.

Fitness dk gik i forrige uge ud med en stor kampagne under sloganet “Vi ved – du kan”, og det synes Bygma mildt sagt er en skidt idé.

“Vi undrede os over at se deres kampagne og synes, at de skal lade være. Det har vi gjort Fitness dk opmærksom på. Det skaber kun forvirring,” siger Klaus Hadsbjerg, adm. direktør i Bygma.

Hos Fitness dk bekræfter adm. direktør Anders Hørsholt sammenfaldet, men anser det ikke for at være noget problem:

“Vores forretningsområder er så langt fra hinanden, og vores brands og kommunikationsplatforme har intet har med hinanden at gøre. Vores platform tager afsæt i vores evne til at inspirere og motivere vores medlemmer i forhold til en sund livsstil – og pay-off’et er inspireret af dynamikken i centrene, hvor vi bruger sætningen “vi ved du kan” til at udfordre medlemmerne til at nå deres mål.”

Bygma er bekendt med Fitness dk’s holdning om, at byggekæden og fitnesskæden ikke er konkurrerende virksomheder, men det ændrer ikke på ønsket om at lade “Vi ved – du kan” være sloganet for kun én kæde; Bygma.

“Vi har brugt det siden 2007 og har fået det beskyttet – ifølge vores rådgivere også i den klasse, der omfatter driften af fitness-centre. Vi lægger de fleste af vores markedsføringskroner om foråret, og når vi om et par måneder går ud med vores kommunikation, så skal hr. og fru Danmark bruge deres energi på selve budskaberne og ikke på, om der er nogen sammenhæng mellem Bygma og Fitness dk – det ville være uhensigtsmæssigt,” siger Klaus Hadsbjerg.

Af samme grund har Bygmas juridiske rådgivere skrevet til Fitness dk og “pænt og ordentligt” bedt kæden om at holde inde med brugen af “Vi ved – du kan”.

Kommentarer

  1. Det er simpelthen for slapt at ryge ind i det åbenlyse problem. Det tager 2 sek. at google “vi ved du kan” og finde ud af, endda på side 1 af søgeresultaterne, at Bygma bruger det.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club