Øvelse gør mester, siges det – og Propeople og Bysted har i Danmark øvet sig det seneste halve år og i samarbejde leveret bl.a. den store portalløsning til visitdenmark.com, der netop er lanceret.
Nu formaliseres og udvides samarbejdet i form af et strategisk partnerskab og en fælles virksomhed – et joint-venture mellem det danske webbureau Propeople og Intellecta AB, der ejer 5 design- og kommunikationsbureauer – 4 i Sverige og 1 i Danmark.
”Vi bliver bedre til fremover at kunne levere hele digitale løsninger – fra den digitale strategi til færdigt implementerede sites. Samarbejdet er oplagt, for på den anden side ser vi i stadig mindre grad webbureauer af den gamle skole, der ”kun” programmerer hjemmesider, og på den anden side bliver den tekniske del i stadig større grad en del af kreative, digitale løsninger,” siger Bo Søby Kristensen, adm. direktør i Bysted A/S.
Han suppleres af Michael Drejer, der er adm. direktør i Propeople:
”Dette nye partnerskab kommer til at give Propeoples omsætning et pænt løft, men først og fremmest tror jeg, vi vil se værdien for vores kunder i det kommende samarbejde mellem de stærke digitale kompetencer hos os og de stærke kommunikationsstrategiske kompetencer i de fem Intellecta kommunikationsbureauer. Kunderne vil fremover i stigende grad efterspørge den samlede kommunikationsløsning på et stadigt højere teknisk niveau. Det er denne udvikling vi ruster os til.”
Målet med samarbejdet – hvor Bysted og Propeople vil være selvstændige enheder, men være faste partnere – er ”at sikre en position som Skandinaviens førende leverandør af digitale kommunikationsløsninger”.
Intellecta koncernen har 410 medarbejdere, heraf 50 hos Bysted i Danmark, mens Propeople har 145 medarbejdere i Danmark, Sverige, Østrig, USA, Bulgarien, Ukraine og Moldavia – 15 af disse sidder i Danmark, mens hovedparten af udviklerne sidder i de tre sidstnævnte lande.