Bysted skal lave offentlig kampagne med kant

Peter Engholm
25@mail.dk

Fire bureauer har dystet om en større kampagne om at få flere voksenlærlinge. Emnet har været fremme flere år, så denne gang skulle der ske noget nyt …

Man kan blive næsten helt taknemmelig, når et offentligt udbud kører uden fodfejl og uden større ressourcespild på tilbudsgivernes side.

Det lader imidlertid til at være tilfældet ved Beskæftigelsesministeriets udbud på en større kampagne til potentielle voksenlærlinge – altså alle over 25 år.

Under en rammeaftale har i alt 12 bureauer/konsortier haft muligheden for at deltage i et såkaldt mini-udbud – en mulighed, som 4 bureauer benyttede sig af.

“Historien om voksenlærlinge har været fremme i nogle år, og derfor havde Beskæftigelsesministeriet besluttet, at der skulle ske noget nyt – at en ny kampagne skulle have noget kant, der adskiller den fra tidligere fremstød. I dét lys var det overraskende få bureauer, der bød ind på kampagnen til 2,5 mio. kr.,” siger Mikkel Bechshøft, chefrådgiver for oplevelseskommunikation hos Bysted, som endte med få tildelt opgaven.

Bysted tog ministeriet på ordet og præsenterede et koncept og et visuelt udtryk, der lagde vægt på det opmærksomhedsskabende element.

“Diskussionen gik på, om ministeriet turde binde an med løsningen. Det krævede hår på brystet, og det havde de – forstået sådan, at da først beslutningen blev truffet, så blev der ikke efterfølgende pillet ved det grundlæggende, præsenterede koncept,” siger Mikkel Bechshøft.

Kampagnen, der varer næsten halvandet år, lanceres i begyndelsen af juni, og indtil da holder Bysted kampagne-kortene tæt til kroppen. Om de enkelte platforme vil Mikkel Bechshøft dog gerne sige lidt – og nærmest undskylde:

“Grundelementet bliver print. Foldere, flyers, roll-ups og plakater i A-kasser og jobcentre – det er traditionelt … men det virker. Oven på dette kommer et digitalt lag, samt en kampagne video og nok også events og en større happening i en større provinsby,” siger Mikkel Bechshøft.

De 12 bureauer/konsortier på Beskæftigelsesministeriets rammeaftale om kommunikations- og kampagneydelser er:

  • Advice og Metaphor Reklamebureau – konsortium
  • Bjerg Kommunikation og Hald Engel – konsortium
  • Bysted
  • Capacent Epinion, Mediaedge:cia og Recommended – konsortium
  • Geelmuyden.Kiese og Navigent – konsortium
  • Jobforce 1 – konsortium bestående af A Kommunikation, No Nonsense Network, Reflekt og Trykcentret
  • Manipulation.as
  • Operate
  • Public Communication
  • Relationshuset og Radius Kommunikation – konsortium
  • Slotsholm
  • Umloud Untd