Call me-direktør købte modigt ind. Nu vil hun inspirere andre ledere

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Hanne Lindblad stod som direktør for Call me bag Tal Ordentlig kampagnen. Nu vil hun inspirere ledere til at gøre det samme.

Tal ordentligt-kampagnen har høstet dyb og bred anerkendelse – både i marketingverdenen og i befolkningen – en udtalt sjældenhed blandt teleselskaber i discountklassen, og det er heller ikke hver dag, at en adm. direktør træder tydeligt i karakter i udviklingen og indholdet af en kampagne.

Hanne Lindblad formåede som adm. dir. for Call me at gøre netop dette med “Tal ordentligt” kampagnen, der tog afsæt i, at mere end 3 ud af 4 danskere mener, at tonen er blevet hård herhjemme.

I sidste uge sagde Hanne Lindblad imidlertid farvel til Call me. Det skete oven på en organisationsændring i moderselskabet Telia.

Men selv om kampagnen har fået stor anerkendelse, så var det ikke altid lige let.

”Det var svært for Call me til at begynde med. Vi måtte ikke tage en prislederposition … på et marked, hvor det hele handler om pris. I stedet opbyggede vi en legitimitet,” siger Hanne Lindblad.

”Det har været en fantastisk rejse – det var, og er, ikke bare en kampagne, men en mindset-transformation, der bl.a. betød et nyt kundesyn og et nyt medarbejdersyn.”

Call me havde fået relativt frie tøjler i TeliaSonera-organisationen, men ikke dermed sagt, at det var let og ligetil at bruge ressourcer på et fokus på at tale ordentligt – i bred forstand.

At bruge marketingbudgettet på at tage fat om samfundsproblemer …

”… det er sund fornuft,” indskyder Hanne Lindblad. ”Vi redefinerede hvilken rolle, et mobilselskab spiller. Det kræver imidlertid mod at turde løfte blikket og forholde sig til verdenen – og altså dén ud over industriblokken.”

Og dermed udstikker hun også sit fremtidige virke:

”Jeg er fuldt klar over, at mange CEO’s ikke er trygge ved at gå denne vej. Det er et nyt skakbræt at skulle spille på hele klaveret. Ledere føler, at de kommer på glatis, når det gælder det emotionelle og kulturelle. Men engagementet – både virksomheden i samfundet og medarbejderne i virksomheden – kommer ud af et holistisk lederskab. Og nu vil jeg inspirere ledere til at turde gå samme vej,” siger Hanne Lindblad og tilføjer:

“Det er med det transformerende og bevidste lederskab, at du når ind til det dybt meningsfulde.”

Bag Tal ordentligt-tiltaget har – på bureausiden – stået Jangaard, Mark & Ko.

”Du har brug for et bureau ved din side – et stærkt bureau – men det hører med til læren, at det er dig, som leder, og din organisation, der driver forandringen. Ikke et bureau,” siger Hanne Lindblad.

Den organisatoriske frihed, Call me i sin tid fik, er væk nu. Forstået sådan, at TeliaSonera har samlet Telia og datterselskabet Call me, så de to danske brands er i tråd med koncernens blue print. Dermed er Call me inde under privatkundemarkedet hos Telia.

Hanne Lindblad kunne ikke se sig selv i de roller, den nye organisation udstak. “Jeg ser derfor frem til at sprede mine vinger uden for telekom – hvor jeg har været i 13 år,” lyder det.

Call me vil fortsætte som selvstændigt brand, og resten af organisationen i Call me, herunder marketing, fortsætter uforandret. Og Hanne Lindblads hjertebarn er hverken alene hjemme eller på anden vis ladt i stikken:

”Call me er som selskab flyvefærdigt. Kulturen er dybt forankret, og jeg er tryg ved Call me. De skal nok klare sig,” siger Hanne Lindblad.

Dette var også hendes budskab til medarbejdere, da teleselskabet forleden sagde farvel til sin direktør. Medarbejderne har klippet denne farvel-film sammen: