Call me: Branding sælger bedre end taktiske spot

Peter Engholm
25@mail.dk

Branding-kampagnen ”Tal ordentligt” formår at sælge abonnementer i en grad, at teleselskabet i højsæsonen for taktisk kommunikation kvitter det taktiske til fordel for brandingen.

I krisetider fokuserer virksomhederne på taktisk markedsføring, fordi der skal sælges. Det budskab har man ofte hørt som forklaringen på, at der bruges mindre på branding.

Men nu udfordrer teleselskabet Call me den holdning. Teleselskabet er blevet kendt – og anerkendt – for sin Tal ordentligt-kampagne, men det har ikke udelukket, at man samtidig har kørt taktiske indslag.

Men som landet ligger, er der mest salg i at brande sig. Det har selskabet undersøgt, og nu tager Call me konsekvensen:

”Vi kan se, at vi lige nu får mere ud af køre de brandende”Tal ordentligt”-film i stedet for den taktiske del. Vi er taktiske på print og lidt på online – det kunne vi også være på tv, men tv-mediet er bedre til at fortælle vores historie – og dermed brandingen,” siger Anthony Lim, der er salgs- og marketingdirektør i Call me.

Den bredt favnende branding udelukker ifølge Anthony Lim ikke, at Call me på et senere tidspunkt igen går taktisk til værks på tv, men lige nu ligger dette ikke i kortene.

Tal ordentligt-kampagnen har skilt sig ud, alene med sit afsæt: At 77 pct. af danskerne oplever, at tonen er blevet hård i Danmark. Dette samfundsproblem søger Call Me at tage hånd om, og kampagnen, som Jangaard, Mark & Co står bag, har ikke blot fået bureaubranchens anerkendelse – i efteråret blev til det Bedste Film samt Publikumsprisen ved True Award og Involveringsprisen ved Årets Rambuk – men også kundernes opbakning.

”På vores Facebook-væg er det blevet skrevet, at man er stolt af at være kunde hos os. Vi blev ringet op og spurgt “Er det jer med Tal Ordentligt?”, “Ja,” “Så vil jeg gerne være kunde hos jer.” Ikke noget med priser eller pakker. Vi har tilsyneladende ramt folk i maven og i hjertet, men det er kommet lidt bag på os, at forbrugerne har taget budskabet så hurtigt til sig,” siger Anthony Lim.

Han oplyser, at første kvartal traditionelt er højsæson for taktiske udspil fra telebranchen – der er fokus på kunderne, og mobilproducenterne har typisk nye modeller, som teleselskaberne promoverer sammen med abonnementer.

”Klassiske lærebøger vil berette om, at taktisk kommunikation er bedst egnet til at sælge. Men sådan er tiderne ikke længere. Der er tonsvis af varemærker at vælge imellem – bare på telemarkedet herhjemme er der 20-30 selskaber – og hvordan skiller du dig ud på disse store markeder? For vores vedkommende ved at have en holdning til samfundet omkring os,” siger Anthony Lim.

Han tilføjer, at brandingen – udover at løfte salget – også løfter Call me på de klassiske discipliner som image, præference og kendskab.

På kendskab kan de store teleselskaber vel næppe hente meget via branding …

”Nej, men nok på præference. Når folk hører, at vi er ca. 100 medarbejdere i Call me, så er det som om, at vores beslutning om at kommunikere samfundsansvar har været lettere – men det handler ikke om størrelse, men om fokus og om vilje til at ville gøre en forskel. De store teleselskaber kunne med deres større budgetter og flere kanaler lægge meget mere tryk på end os, hvis de valgte at bruge en del af deres taletid på samfundsproblemer,” siger Anthony Lim.