Call me’s bureau var væk: Kun medlemmer af KreaKom kan vinde AEA

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Call me er på short-listen til AEA – men det kreative bureau bag, Jangaard, Mark & Ko, er ikke krediteret, fordi de ikke er medlemmer af foreningen. Eller rettere var, fordi de meldte sig ind i går.

Shortlisten til Advertising Effectiveness Award (AEA) blev offentliggjort i sidste uge, og på den fandt man bl.a. Call me’s Tal Ordentlig kampagne. Krediteringen kunne dog undre, fordi det kreative bureau bag – Jangaard, Mark & Ko – ikke var nævnt, mens Carat stod som indsender.

Deri ligger dog ikke en underkendelse af Jangaard, Mark & Ko’s indsats. Men de stødte på reglerne for prisen, som betyder, at kun medlemmer af Kreativitet & Kommunikation (KreaKom) kan indsende og blive krediteret på de udsendte short- og vinder-lister.

Det betød, at legede man med den tanke, at Call me ville blive årets vinder, så ville man kunne opleve den situation, at det bureau, der har skabt ideen, ville være fraværende på scenen.

Den risiko blev dog elimineret i går, hvor bureauet blev medlem af KreaKom. Men det fjerner ikke den principielle diskussion, om det rimelige i at indskrænke prisen til medlemmer af foreningen.

”For mig handler AEA om at skabe læring, så vi kan få bedre markedsføring. Det kræver et stort setup med bl.a. CBS, professionel jury og ikke mindst et kæmpe arbejde fra de deltagende bureauers side. Vores valg er truffet ud fra, at det kræver mange ressourcer at drive AEA – og det skal man selvfølgelig bidrage til,” siger KreaKoms formand, Mona Juul, og henviser til, at der kan være mange forskellige begrænsninger på priser.

“I Cannes skal man betale en meget høj pris for at deltage. Er det så de rigtige vindere eller bare dem, der har råd? For at blive bokseverdensmester skal man være medlem af forbundet. Er det så den rigtige verdensmester­ eller bare dem, der er organiseret?,” siger Mona Juul og fortsætter:

”Min pointe er, at KreaKom som Cannes eller bokse-VM jo ikke påtager sig at være overvældig dommer,­ men blot faciliterer inden for nogle rammer.”

Men en ting er, at man skal være medlem for at sende ind – bare det, at alle mediabureauerne er medlemmer må betyde, at stort set alt relevant arbejde har mulighed for at deltage. Noget andet er, om man så krediterer dem, der har været med til at skabe arbejdet.

Det må vel også være KreaKoms holdning, at “æres den, som æres bør”? Og der er faktisk rig mulighed for at kreditere andre ud over det indsendende bureau.

“Helt reelt synspunkt. Men det er ikke sådan, vi har valgt at gøre, og selvfølgelig er det lidt usædvanligt med indsendelse af en case, hvor den måske drivende kraft ikke er medlem. Jeg er sikker på, det er noget, vi kommer til at evaluere i bestyrelsen,” siger Mona Juul og tilføjer, at de bureauer, der skal krediteres, vil være det i den bog, der udkommer med årets vindere.

“Hvis Call me vil være blandt vinderne, og Jangaard, Mark & Ko er nævnt i casen, så vil de dermed også være med i AEA bogen –­ bare ikke som indsender af casen,” siger Mona Juul.