Cannes: Dobbelt-op på nomineringer

Peter Engholm
25@mail.dk

Film-kategorien var den sidste med dansk deltagelse – og hvilken afslutning: 6 danske bureauer med i alt 12 bidrag er på shortlisten. Men ikke den dyreste af dem alle.

Det er som en bar, der kører Happy Hour lige før lukketid: I den prestigefyldte Film-kategori, der er den sidste med dansk deltagelse ved dette års reklame-VM i Cannes, fordoblede Danmark sine nomineringer: Fra de hiditidige 12 til nu 24.

Ifølge Børsen Onlines kilder drejer det sig om:

  • &Co og Carlsberg Sport
  • Just&/Kidde og Miele
  • Uncle Grey og Fakta
  • Robert/Boisen & Like-Minded og Interflora
  • Robert/Boisen & Like-Minded og Ikea
  • 2 x Grey København og Coke Zero
  • 2 x Propaganda McCann og Politiken
  • 3 x Uncle Grey og Peugeot

De 12 nomineringer er fordelt på 6 bureauer: 4 nomineringer til Uncle Grey, 2 til Propaganda McCann, 2 til Grey København, 2 til Robert/Boisen og en til hhv. &Co og Just/Kidde.

Som altid med den slags lister er det de fraværende, der er næsten lige så interessante.

Wibroe, Duckert & Partners er der ikke – umiddelbart ingen overraskelse, for de har intet indsendt i årevis. Det havde de imidlertid i år – med en af danmarkshistoriens absolut dyreste reklamefilm, nemlig det fængende og farverige fabriks-univers fra Toyota.

Vinderne afsløres i overmorgen.