Cannes-jury: Homo-kampagne verdens bedste outdoor

Lars Hendel

Australsk bank viste mod: Kalkulerede i kampagne med at tabe penge, men vandt Grand Prix i Outdoor

CANNES 2014: Med dansk udgangspunkt lyder det måske ikke så forfærdeligt farligt at støtte retten til homoseksualitet, men den globalt sammensatte jury i Cannes havde en anden og meget klar holdning til en kampagne fra Australien.

Så kåringen af verdensmesteren i Outdor-kategorien fik udover hyldesten for det kreative arbejde også et skær af statement fra Cannes-festivalen over sig.

“Vi belønner modet,” lød det fra jury-præsident Jose Miguel Soholoff fra Colombia ved pressemødet, der annoncerede kåringen af “GAYTMs”-kampagnen som Grand Prix-vinder i Outdoor-kategorien.

Ordet “mod” var i det hele taget det mest benyttede i begrundelsen fra samtlige jury-medlemmer.

Den Sidney-baserede ANZ Bank havde via Whybin/TBWA Group i Melbourne leveret en enkel, men effektiv kampagne ved op til den årlige homoparade Mardi Gras at ændre deres ATM-hæveautomater til GAYTM-hæveautomater, malet i stærke farver og med blomstrende motiver.

Det gav en masse medieomtale og skabte en form for bevægelse i både den brede befolkning og blandt offentlighedens større stemmer fra politikere over sportsfolk og til øjeblikkets kendisser i Australien, men også udenfor landet og kontinentets grænser.

“Det var ikke en stor kampagne fra starten, men den blev det takket være sit enkle budskab om respekt og inklusion,” fortæller Vicky Maguire, deputy executive director i Grey London, om den nykårede vinder i Outdoor-kategorien.

Hun blev selv emotionelt engageret af den indstillede case.

“Der var mange flotte kampagner i Outdoor, men da vi havde gennemgået “GAYTMs”-kampagnen på andendagen, vågnede jeg dagen efter op med den i tankerne. Den havde berørt ikke bare mig, men hele juryen,” siger Vicki Maguire til Bureaubiz.

Man kunne spørge, om det ikke blot var kold kynisme, der lå bag valget om en CSR-kampegne fra en bank?

“Nej, jeg er britisk, og vi forstår bedre end de fleste begrebet kynisme, men det er dette ikke. Banken vidste, at de ville miste kunder og penge på denne kampagne, og de endte med at tabe penge på det. Dels fordi de havde kunder, som forlod banken på grund af kampagnen, og fordi flere maskiner blev vandaliseret af hate-grupper, men de har alligevel modet til at stå op for de holdninger, de tror på, og ikke kun for kold business. Det er modigt, ja, det er “fucking amazing”, og det må du gerne citere mig for,” fastslår jury-medlem Vicki Maguire overfor Bureaubiz.

Det være hermed gjort.