Af Peter Engholm 25@mail.dk

Danmark bidrager med 216 indsendte arbejder ved Cannes Lions, der står til at cementere sin status som verdens største festival for kreativitet.

Om en måned er Cannes Lions i fuld gang, og allerede nu ligger det fast, at det bliver et stort, dansk år – i hvert fald, når man ser på antallet af indsendte arbejder: 216 stykker dansk kreativtet, hvilket er en stigning på 25 pct. i forhold til sidste år og næsten en fordobling sammenlignet med 2010.

Om Cannes Lions 2012 også bliver et stort, dansk år, hvad angår shortlister og løver, er selvsagt for tidligt at sige noget om – andet end at konkurrencen forventes at blive skarp, idet antallet af indsendte arbejder forventes at stige.

Sidste år satte Cannes Lions rekord med 28.828 indsendelser, og der ventes op mod 30.000 bidrag i år.

“Ofte følges antallet af entries og delegates ad, og det forventes derfor, at vi går lidt op fra sidste års antal på 204 danske deltagere. Der er en måned til festivalens start, og der er allerede registret 132 danske deltagere. Vi håber på at nå op på 225 festivaldeltagere fra Danmark i 2012,” siger Niels Heilberg fra Creative Circle.

Til delegationen og de 216 danske arbejder – der tages forbehold for fintælling – skal lægges tre danske jurymedlemmer: Olga-Marie Bastian Stakemann (Liquidminds) i Film Lions, Kresten Schultz Jørgensen (Lead Agency) i PR Lions og Jan Godsk i den nye kategori Branded Content & Entertainment.

Sidstnævnte fik tidligere på måneden 4 ekstra kolleger i juryen, fordi interessen fra bureauer og annoncører har oversteget festivalens forventninger.

Dertil kommer hele 7 danske ungdoms-teams, fordelt på 4 teams, der skal dyste i Young Lions-kategorierne under festivalen, og 3 teams, der er nomineret ved Future Lions-konkurrencen, afholdt i Cannes-regi af AKQA.

På Plage Goeland står der i år en pavillon af den mere permanente slags – i festivalperioden – til danske delegerede. Hos TV2, der er dansk Cannes Lions-repræsentant, siger kommerciel marketingchef Jacob Fischer-Nielsen:

“Goeland ligger perfekt i forhold til festivalpalæet og har altid virket for danskerne. Vi byder velkommen om søndagen, og vi støtter som vanligt op om ugens netværkshøjdepunkt i form af M2’s danskerfest sidst på ugen. Herudover tilbyder vi gratis wi-fi på pavillionen til de danske delegerede.”

Uanset om man skal til Cannes eller ej, så er opvarmning til festivalen i form af Cannes Predictions 2012 i København og forhåbentlig også Aarhus. I København foregår dette 13. juni fra kl. 9-11 i Cinemateket. Tilmelding via facebook.

Cannes Lions & Danmark


Indsendte danske arbejder, fordelt på år:

  • 2012: 216
  • 2011: 171
  • 2010: 110
  • 2009: 159

Sådan gik det dansk kreativitet i 2011:

171 indsendte arbejder til Cannes Lions udløste 7 shortliste-placeringer

  • Promo & Activation – BBDO, Spaceheroes for Mars (M&M)
  • Radio – Radioguru, Armadillo for TV2 Danmark
  • Film – Brandhouse, White Horse for Interflora
  • Film – Brandhouse, Telemarketer for Netto
  • Film – Hjaltelin Stahl & Co, Kvalitetstestet af hverdagen (Onkel Arne) for Ikea
  • Cyber – Hello Monday, Google Demo Slam for Google
  • Deisgn – &Co for visuel identiet til Friends Film Company

– heraf blev 3 opgraderet til løver: Sølv til Hello Monday samt bronze til hhv. &Co og Hjaltelin Stahl & Co.

Sølv var der også i Young Cyber Lions til Jakob Vorre (LBi) og Kasper Monberg (dengang nyuddannet og bureau-løs, nu Crispin Porter + Bogusky i Toronto).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club