Cannes Lions kølhaler bådfester

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Årets Cannes Lions festival vil skrue ned for yachtfesterne i Cannes-havnen på grund af upassende opførsel.

Hvis du skal til Cannes Lions i år, vil du givetvis opleve, at der ikke er ligeså meget drøn på festen på vandet som tidligere. Dette skyldes, at festivalens organisatorer har lavet en aftale med Cannes’ lokale byråd, om at indsætte nye restriktioner for yachters ophold i og omkring Cannes-havnen – Port de Cannes.

De nye restriktioner kommer i kølvandet på, at der til sidste års Lions festival, ifølge The Financial Times, har været ’upassende’ og ’smagløs’ opførsel på flere af de yacthter, der har ligget for anker i området ved Port de Cannes.

Duncan Painter, der er leder af organisatorgruppen Ascential, siger til Financial Times, at der sidste år var ”en overflod af fejring” på flere både i havnen. En overflod som ikke ”er i overensstemmelse med festivalens brand,” som Painter formulerer det.

Daily Mail – største festsynder
De største syndere i fest-registeret var, ifølge Duncan Painter, to super-yachts, som den engelske tabloidavis The Daily Mail havde lejet.

Painter beskriver problemet med de to Daily Mail-yachter i forhold til festivalen således:

”De festede 24/7. Det er ikke noget, vi ønsker til vores event. Cannes handler om det indsendte arbejde – om kvalitet og kreativitet. Vi vil have, at festivalen skal udstråle en værdighed og stil, som reflekterer den industri, vi befinder os i.”

Cannes-arrangørerne har ikke meldt ud, hvad der specifikt er sket, som de er utilfredse med. En af dem, der har deltaget i nogle af Daily Mail festerne er reality-stjernen Kim Kardashian.

Nye festtider
De nye regler for båd-adfærd betyder, at de, der måtte have interesse i at leje en yacht i området udfor festivalens samlingspunkt, Palais de Festivals, nu skal købe officielle Cannes Lions festivalpas både til deres lejede yacht samt alle de gæster, der skal ombord.

Meget belejligt har The Daily Mail ikke planlagt at afholde yachtfester til dette års Lions, hvilket kan være en reaktion på et betragteligt fald på 12 procent på avisens print-annoncefront i seks måneder ledende op til marts i år.

Hos Financial Times havde man allerede forudset, at dette års festival ville tage foden lidt af gaspedalen på grund af en generelt presset reklameøkonomi – og dermed blive en mere sober affære end de sidste par år. Ifølge den internationale erhvervsavis eksemplificeres denne situation ved at multinationale selskaber, såsom Proctor & Gamble, er begyndt at ‘cutte’ deres markedsføringsbudgetter.

Sir Martin Sorrell, som er WPP Executive for Cannes Lions, imødekommer den mere tilbageholdende tilgang til festivalen:

”Sammen med The Effies (industriens priser for effektivitet) er Cannes fortsat den vigtigste fejring og anderkendelse af branchens arbejde. Men jeg tror ikke, at branchen gør sig selv en tjeneste ved at overinvestere i festivalen.”

Sorrel slutter:

“Cannes handler om at fejre. Men når vi ser et så højt niveau af overflod, som vi så sidste år, så finder vi det bare upassende i forhold til, hvor industrien befinder sig på nuværende tidspunkt”.

Kilde: Financial Times