Cannes Lions-ugen begynder med 8 danske shortlister

Peter Engholm,
journalist

I alt 4 bureauer har shortlister fordelt på Design, Media, Outdoor og Print & Publishing. Se listen her.

Kühl & Han fortsætter sin jury-anerkendte tour: Forrige uge fik det lille design- og animationsstudie guld, sølv, bronze og merit ved The One Show i New York, og i dag, hvor Cannes Lions reelt begynder, er der tre shortlister til danskerne for deres indsats i kampagnen H&M Looop.

Hello Monday – der ved fredagens CCA blev Årets Bureau, Digital Design– har to shortlister. Det samme har UncleGrey (Årets Bureau, Digital Advertising), mens Robert/Boisen har en enkelt.

Shortlisterne er hentet i Media, Design, Outdoor og Print & Publishing. Der var ingen danske arbejder i shortlisterne Pharma og Health & Wellness.

Blandt danske virksomheder, der bruger udenlandske bureauer, ses Carlsberg, der er shortlistet for Probably not i Media – i underkategorien Excellence in Media Insights & Strategy.

Verdens største kreativitets-festival er skrumpet lidt i år – fra næsten 31.000 indsendte arbejder i 2019 til godt 29.000 i år – til trods for, at der er to års arbejder at plukke fra i år. Sidste år blev festivalen aflyst, mens den er digital i år.

Man kan argumentere for, at både annoncører og bureauer skal tune sig ind på, at løjerne så småt begynder igen, men det ændrer ikke ved, at flere store netværk allerede før pandemien har været enten tilbageholdende eller decideret fraværende ved festivalen.

For fem år siden var antallet af indsendelser således oppe på 43.000. 

Cannes Lions 2021 – danske resultater

Shortlister

Design

  • Fingerspelling with Machine Learning for American Society for Deaf Children (UX, UI & Journey Design)
    Hello Monday
  • Fingerspelling with Machine Learning for American Society for Deaf Children (Digital Design)
    Hello Monday
  • H&M Looop for H&M (Retail Environment & Experience Design)
    Kühl & Han
  • H&M Looop for H&M (Event Storytelling)
    Kühl & Han

Media

  • Truthmark for Canon (Use of digital platforms)
    UncleGrey

Outdoor

  • Lotto Christmas Collection for Danske Spil (Promotional Items & Printed Media)
    Robert/Boisen & Like-minded
  • H&M Looop for H&M (Displays)
    Kühl & Han

Print & Publishing

  • Missed Shots for Canon (Cultural Insight)
    UncleGrey