Cannes slår koldt vand i blodet over for fupannoncer

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Vil ikke give bureauer karantæne men holde fokus på de personer, der forsøger at snyde sig til priser.

Amerikanske One Show tog drastiske konsekvenser af skandalen med den brasilianske annonce for Verdensnaturfonden, hvor man gik over stregen i anvendelsen af 11. september angrebet på New York.

Fupannoncer – altså annoncer der ikke bygger på et reelt kundeforhold – kan udløse karantæne til bureauerne bag.

Nu har arrangørerne bag verdens mest prestigegivende reklamepris, Cannes Lions, der også står bag Eurobest, Dubai Lynx og Spikes Asia, meldt deres holdning ud.

Og her slår man koldt vand i blodet over for at reagere for vidtgående på fupannoncer.

“Vores rolle er ikke at komme mellem kunden og bureauet; det er ikke at have en negativ effekt på bureau-branchen; og det er ikke at straffe personer fra et bureau, som ikke har haft noget at gøre med et tvivlsomt arbejde”, skriver Cannes-festivalen.

Man klargør samtidig betingelserne for at deltage i Cannes-festivalen. De er, at alle bidrag skal være udformet inden for rammerne af en normal kontrakt med en kunde, som desuden skal have betalt for arbejdet og størstedelen af media-omkostningerne. Et arbejde kan ikke indsendes uden accept fra kunden.

Hvis der rejses tvivl om et arbejde, vil Cannes-festvalen søge forholdene afklaret med afsæt i de afgivne oplysninger i tilmeldingen, og hvis man konstaterer, at en annonce ikke lever op til betingelserne, vil man overveje karantæne til de personer, der står bag. En overtrædelse kan være mere eller mindre graverende, og en vurdering af dette vil afgøre længden af karantænen.