Cannes-vinder som tv-serie

Peter Engholm
25@mail.dk

Det er entertainment – både branded og brændende – når Chipotle lader en ko eksplodere i et flammehav. Fastfood-kæden og Grand Prix-vinderen fra Cannes Lions serverer nu en satire-serie på tv.

”Farmed and dangerous” er titlen på en tv-serie på – foreløbig – fire afsnit fra Chipotle, der forrige år vandt Grand Prix’er i Cannes Lions med Back to the Start.

Med serien, der er en satire over kynismen og industrialismen i landbruget, slår fastfoodkæden Chipotle atter en gang fast, at man er en biks med noget på hjerte – og klar til at bruge marketingkroner på utraditionel vis.

”Farmed and dangerous” tager afsæt i ideen om at give køer petroleum – det har flere fordele, men desværre også en bivirkning; køerne eksploderer.

”En del af vores marketing går ud på at gøre forbrugere nysgerrige omkring, hvor deres mad kommer – og om hvordan den er tilberedt. Ved at gøre de komplekse problemstillinger inden for fødevareproduktion lettere forståelige – og endda underholdende – kan vi nå ud til folk, der typisk ikke ville deres antenner rettet mod disse emner,” siger Mark Crumpacker, der er marketing- og udviklingsdirektør hos Chipotle.

Ikke alle er på forhånd lige begejstret for serien, der får premiere på Hulu den 17. februar.

Landbrugs-sitet AgWeb holder Chipotle ud i strakt arm og citerer Paul Jeschke, en landmand fra Illinois, som i sin blog-post skriver om kæden:

“(Chipotle would) … prefer for us to continue to farm as we did in out great-grandparents’ time. Yet, these folks don’t want to live their lives like their great-grandparents did.”