Af Julie Kolbeck, Redaktør

Hjaltelin Stahl, & Co. Mensch og MediaCom Beyond Advertising havde alle chancen for at tage en løvestatuette med hjem til Danmark, men aftenens danske vinder blev endnu engang Virtue og Carlings, der nu også kan tilføje en sølvløve til trofæhylden.

Se oversigt over de fem danske løver og 43 shortlister nederst.

Virtue og Carlings løb i går med en Grand Prix for ’AdDRESS the Future’ i kategorien Digital Craft, og i aften blev det til endnu en løve – denne gang af sølv – i kategorien Social & Influencer for selvsamme case.

Og selvom det ikke er en Grand Prix, er det bestemt ikke at kimse af. Juryen har nemlig kun tildelt løver til 3 procent af de indsendte case-arbejder, fortæller juryformanden PJ Pereira, der har haft gang i både grovfil og nåleøje.

Grand Prix’en gik til VMLY&R i Kansas og den amerikanske burgerkæde Wendy’s for ’Keeping Fortnite Fresh’.


VMLY&R og Wendy’s skabte en Wendy-lignende Fortnite-karakter, der straks gik i gang med at smadre – ikke andre spillere – men frysere med frosne burgere. For som burgerkæden proklamerer: ”Wendy’s doesn’t do frozen beef.”

”Dette stykke arbejde var meget populært i juryen – nok fordi, det er så anderledes. Og så synes jeg personligt, det fungerer rigtig godt, at de bare gjorde det – altså uden at lave en masse støj omkring det. Det viser nemlig, at de forstår det undergrundsmiljø, som online gaming må siges at være,” fortæller PJ Pereira, stifter og creative chairman i Pereira & O’Dell, under et pressemøde.

Ingen PR-løver til DK
Danmark havde en del skud i bøssen i PR-kategorien, hvor & Co. var nomineret for ’The Indoor Generation’ for Velux, imens Mensch/Sansir var nomineret i underkategorierne Travel og Crisis Communication & Issues Management for ’Closed for Maintenance’. Virtue havde også en vinderchance med ’Genderless Voice’ for Copenhagen Pride.

Der var imidlertid ingen af de danske shortlister, der sikrede sig en løve i denne omgang.

Grand Prix’en gik derimod til tyske Scholz & Friends og The Female Company med casen ’The Tampon Book: A Book Against Tax Discrimination’.


Den offentligt tilgængelige case-video findes kun på tysk. 

Juryformand Michelle Hutton, managing director i Edelman, havde høje forventninger til dette års PR-kategori og så da også en udvikling i branchens purpose-forståelse:

”Vi så ikke bare purpose som CSR-activation, men purpose i hjertet af kampagnerne. Det er ikke et krydderi, der strøs ud over casene. Det er udgangspunktet.”

Michelle Hutton håbede desuden på at se en case, der ville ”reset our understanding of Public Relations” – og det gjorde ’The Tampon Book’.

”Casen er et godt eksempel på, at PR er et håndværk, og at det betyder mere i dag end nogensinde. ’The Tampon Book’ sender et klart signal til omverdenen, hvorfor vores håndværk er vigtigt. Den forbinder moderne kommunikation med kreativitet, og vi håber, den inspirerer andre til at forene PR med det kreative erhverv – det er nemlig i dette samarbejde, at magien opstår”, fortæller juryformanden.

Nike vinder Media Lions Grand Prix
I Media Lions-kategorien var Hjaltelin Stahl shortlistet for ’Homeless Home Sale’ for Ekstra Bladet og MediaCom Beyond Advertising for ’United against Violence’ for Danner, men heller ikke her blev det til en løve til Danmark.

Grand Prix’en gik derimod til brasilianske AKQA São Paulo og Nike for ’Air Max Graffiti Store’, der ifølge juryformand Karen Blackett, UK country manager & MediaCom chairwoman hos WPP, både var ”ekstremt integreret og genialt kulturelt funderet og fik alle i juryen til at ønske, at vi selv havde lavet den, hvilket er det bedste filter, man kan anvende, når man som jurymedlem skal sortere i de mange, mange indsendelser.”

Danmark har indtil videre hevet fem løver og 41 shortlister hjem. Se oversigten nedenfor.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev