Cannes Lions: Virtue vinder Grand Prix

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

Virtue og Carlings høster verdens mest prestigefyldte branchepris med en case, der ifølge juryformanden ’tog røven på alt og alle’. Derudover kan to produktionsselskaber glæde sig over en sølv- og en bronzeløve.

Aftenens awardshow var nok Cannes Lions hidtil største aften set med danske øjne.

Danmark optrådte nemlig på hele 3 shortlister fordelt i kategorierne Film Craft, Digital Craft og Entertainment – og høstede én Grand Prix og én sølvløve.

Virtue ”fucker” med juryhjerner
Både DDA-formanden Kim Jong Andersen og Leo Burnett havde spået en løve til danske Virtue og tøjvirksomheden Carlings med casen ’AdDRESS the Future’, der var shortlistet i kategorien Digital Craft Lions. Det blev imidlertid hverken til en guld-, sølv- eller bronzeløve, men derimod den første danske Grand Prix i mange år. 

Det var tydeligt at se, at casen havde en særlig plads i juryformand Rei Inamotos hjerte; han kaldte ’AdDRESS the Future’ for kategoriens sorte får og måske et kontroversielt valg:

”De fleste Grand Prix-vindende cases er som regel allerede verdensberømte, før de når til Cannes. Men ’AdDRESS the Future’ var for mange af juryens medlemmer helt ukendt. Den skilte sig straks ud fra mængden samtidig med, at den adresserer to af verdens allerstørste problemstillinger lige nu: klimaproblemer og sociale medier,” sagde Rei Inamoto, stifter af IxCO og juryformand i kategorien Digital Craft, under et pressemøde i Cannes.

Han indrømmer dog også, at juryen var splittet, og at der var 3-5 andre guldløve-cases i kategorien, hvilke også lå til at vinde Grand Prix’en:

”Andre cases ville måske have været et mere traditionelt valg, imens ’AdDRESS the Future’ var det mest tvivlsomme [Inamoto brugte ordet ‘questionable’, red.]. Den er kontroversiel, men også det mest intellektuelt stimulerende stykke arbejde i hele kategorien. Den forvirrede juryen på den mest interessante måde – den fuckede simpelthen med vores hjerner.”

At det netop er Virtue og Carlings arbejde, der vinder, er, ifølge Rei Inamoto, også det, som gør Cannes Lions så fantastisk.

”Jeg havde aldrig hørt om hverken Virtue eller Carlings. Men takket være denne festivals hyldest af kreativitet er der nogle meget dygtige folk fra et af de mindste lande i verden, der er blevet verdensberømte overnight. Og det er velfortjent.”

 
Virtue og Carlings er også shortlistet for ‘AdDRESS the Future’ i kategorien Social & Influencer Lions. Vinderen afsløres onsdag aften.

Morten Grubak, executive creative director ved Virtue Nordic, er selvsagt ekstatisk over Grand Prix-sejren:

“Vi er helt oppe og flyve! Det er jo ikke hver dag man vinder en Grand Prix, og vi ved, at juryen er hård, så vi er bare superstolte over, at de har valgt vores unikke og småskæve case,” siger Morten Grubak og fortsætter:

“Cannes Lions får måske lidt skæld ud for blot at honorere det gode kommunikationsarbejde, men i vores tilfælde synes jeg netop, at vi er blevet belønnet for, at vi som bureau går ind og kigger på forretningsmodellen. Jeg sætter stor pris på og anser det som den største anerkendelse, at juryen ikke blot har kigget på vores idé, men også de visioner, vi har lagt i det samt den langsigtede løsning, vi har fundet for både kunden, forbrugerne og markedet generelt.”

Virtue havde da også endnu en vinderchance med casen ’Q The Genderless Voice’ for Pride Copenhagen; den var shortlistet i underkategorien Experience Design, men vandt ikke.

Casen får dog chancen igen senere på ugen, da den også er nomineret i kategorierne PR Lions, Innovation Lions og Glass – the Lion for Change. Vinderne heraf udråbes henholdsvis onsdag, torsdag og fredag.

 

Bacon vinder sølv
Bacon Copenhagen havde hele fire vinderchancer i kategorien Film Craft Lions for henholdsvis Direction og Cinematography i ’The Indoor Generation’ for Velux, Direction i ’The Arrivals’ for SAS og Script i ’Almost Human’ for Carlsbergfondet og løb da også med Danmarks anden sølvløve i år for sidstnævnte.

Grand Prix’en i Film Craft-kategorien gik til gengæld til New York Times og Droga5 med kampagnefilmen’The Truth Is Worth It’, ligesom Kim Jong Andersen og Leo Burnett havde forudset.

Hos juryformand Rebecca Skinner, managing director og executive producer i Superprime Films, var der ingen tvivl om, at Grand Prix’en skulle gå til netop dette arbejde:

”Alting ved den case er så stærkt. Lyden. Redigeringen. Budskabet. Det var ikke et svært valg.”
 

En journalist fra New York Times rejste til Irak hele fem gange og gennemgik 15.000 dokumenter for at blive klog på ISIS’ konstellation og brutale styre. Det blev til artiklen: ”The ISIS Files: When Terrorists Run City Hall”.

Produktionsselskabet New Land var også shortlistet i kategorien Film Craft Lions med filmen ’The Lift’ for Bianco, for hvad de vandt en Bronze Lion.

 
 
Det blev dog ikke en løve til & Co., som var shortlistet i Entertainment-kategorien med ’The Lift’ for Bianco Footwear.

Udover Film Craft Lions, Digital Craft Lions og Entertainment Lions blev der også uddelt priser i kategorierne Entertainment Lions for Music, Industry Craft Lions og Entertainment Lions for Sport.