Carlsberg bruger 20 procent af EM-budgettet på sociale medier

Peter Engholm
25@mail.dk

Bryggeriet har øget sit EM-sponsorat, og samtidig er andelen, der bruges på især Facebook og app, blevet mangedoblet.

På fredag i næste uge begynder EURO 2012 i fodbold, der er årets absolut største begivenhed for Carlsberg. Bryggeriet er for syvende gang i træk sponsor for denne type slutrunde, og Carlsberg bruger sponsoratet på ikke færre end 70 lande, selv i Fransk Guyana i Sydamerika.

På koncernplan bruger Carlsberg 70 pct. af årets brand-budget på EURO 2012, der afholdes i Polen og Ukraine, og i Danmark går hele 80 pct. af marketingbudgettet – ekskl. sponsorater i øvrigt – på netop EURO 2012.

Det oplyser Carlsberg Danmarks marketingdirektør, Kirsten Ægidius, på et pressearrangement i Warszawa, der er blandt de fire EM-værtsbyer i Polen.

“EURO 2012 er en to-cifret million-investering for os, og større end i det seneste EURO, i 2008 i Østrig-Schweiz. Og vi bruger 20 pct. af vores budget på sociale medier, med bl.a. en EURO-app og Facebook-aktiviteter,” siger Kirsten Ægidius.

Ved seneste EM var de sociale medier stort set ikke-eksisterende. Ikke kun fordi Facebook var så meget mindre udbredt, end det er i dag, men også fordi Carlsberg på det tidspunkt ikke var god nok til at filtrere mindreårige fra deres site, der i sagens natur er ret så øl-relateret.

Jens Bekke, kommunikationsdirektør i Carlsberg Danmark, uddyber:

“Vi har et samarbejde med Forbrugerombudsmanden: Hvis vi kan se, at en for høj en andel af de besøgende er under grænsen på de 18 år, så trækker vi os fra mediet.”

Carlsbergs aktiviteter er også sociale på anden vis, idet man i øjeblikket opstiller hele 8 såkaldte Fanparks i værtsbyerne i hhv. Polen og Ukraine. Alene i Warszawa kan der samles op mod 100.000 fans på pladsen foran Kulturpaladset. Her skal i alt fem skærme, den største er på 144 kvm, søge at fjerne opmærksomheden fra det 234 m. høje palads – “gaven” fra det gamle Sovjetunionen, det ultimative skrækeksempel på stalinistisk arkitektur, der er en torn i øjet på polakkerne.

Dertil kommer ikke færre end 100 events alene i Polen, hvor Carlsberg vil opstille skærme og vise kampene offentligt.