Carlsberg-busreklame skal stoppe uvane

Emil Malte Simonsen
emil.s@bureaubiz.dk

Carlsberg har sendt en dåsebus på gaden, der skal få danskerne til at lade være med at mase tomme dåser.

En ny buskampagne fra Carlsberg skal få danskerne til at stoppe uvanen med at mase dåserne, når man har tømt den. Beskadigede dåser kan nemlig ikke scannes i pantmaskiner og dermed genbruges optimalt.

Budskabet Don’t crush your cans bevæger sig rundt i det københavnske bybillede på bus 2A – der i parentes bemærket er en elbus – og bruger bussens udformning til at visualisere en mast dåse. 

2A er nemlig en såkaldt ledbus, der henholdsvis strækker eller trykker dåsen sammen, når den drejer. Budskabet ledsages af en opfølgende brødtekst, der tydeliggør Carlsbergs budskab – på klassisk Carlsbergsk vis: Crushed cans can’t be scanned. Can we recycle for a better tomorrow? Probably. 

Kampagnen er udviklet af AKQA, der har samarbejdet med Carlsberg siden 2018. Ideen til bussen landede uopfordret på Carlsbergs bord, da AKQA fandt på den til Out of Home Medias bureaustafet. De valgte at sende den videre, og ideen fik hurtigt hjul at køre på, siger Julian Marsili, der er global brand director hos Carlsberg, til Bureaubiz:

“Da vi så den proaktive ide fra AKQA i Danmark, var vores betænkningstid meget kort. Det er lige netop der, vi skal være som virksomhed. Et sted, hvor vi udkommer med meningsfuld kommunikation, der skaber en bedre hverdag og fælles fremtid for os alle.”

Managing director hos AKQA, Steffen Blauenfeldt Otkjær, siger, at ideen ikke kunne have fundet ophav hos en anden kunde end Carlsberg:

“Det er sjovt, at dåsen bliver trykket sammen og strukket ud. Men det alene er ikke nok. Med Carlsbergs stærke fokus på at gøre en forskel, knækkede vi koden – no pun intended,” og fortsætter:

“Bæredygtighed og genbrug er alvor, og i for sig ikke at spøge med. Men skal budskabet trænge helt ind i pandebrasken hos den almindelige dansker, er humor ofte lige netop det, der får folk til at stoppe op, tænke sig om og ændre adfærd.”

Dåsebussen kom på gaden d. 7. december og kører frem til 7. januar. Umiddelbart er der ikke lagt op til, at kampagnen bliver udfoldet yderligere, siger Lasse Rørdam, der er senior copywriter på projektet hos AKQA, til Bureaubiz. 

Teamet bag kampagnen
Associate creative director: Henrik Dreijer-Pedersen
Senior copywriter: Lasse Rørdam
Executive creative director: Nicolai Smith
General manager: Steffen Blauenfeldt Otkjær