Carlsberg finder ny global marketingchef i Danmark

Peter Engholm
25@mail.dk

Rasmus Bendtsen er ny på posten som Global Marketing Manager. Hans job bliver at fortælle om Carlbergs arv og kultur – og det udelukker ikke et dansk bureau.

En organisationsændring før sommeren i Carlsberg lugede ud i lagene for at gøre bryggeriet mere dynamisk. Processen har bl.a. skabt en ledig plads nær toppen i Carlsbergs marketing, som Rasmus Bendtsen netop har udfyldt.

Titlen er Global Marketing Manager, Carlsberg Brand, og Rasmus Bendtsen er nu blandt de tre managers/direktører, som refererer til bryggeriets øverste brand-ansvarlige, Mikkel Pilemand, der er Vice President Carlsberg Brand, Global.

Rasmus Bendtsen siger:

”Min opgave – og mit område – bliver at kommunikere Carlsbergs arv og kultur. Carlsberg har ikke opfundet øllet, men J.C. Jacobsen står for den moderne måde at brygge øl på. Og fordi godt øl var hans primære mål – det sekundære var at tjene penge – delte han sin viden med andre, paradoksalt også med dem, der i dag er vores store konkurrenter.”

Sidst, Bureaubiz talte med Rasmus Bendtsen, var i foråret, hvor han som Senior Brand Manager for Carlsberg Danmark var ansvarlig for kampagnen #AlleTidersCarlsberg, der netop spillede på bryggeriets historie og arv.

Det er denne indsats, der bragte ham i spil til den globale post.

”Carlsberg er ikke blevet bedømt på sin historie, for vi har reelt ikke fortalt den. Carlsbergs ledelse ser dette område som ét, hvor vi kan skille os ud på verdensplan. Og jeg fik tilbuddet på baggrund af Alle Tiders Carlsberg. Derudover har jeg været i butikken i mange år, og jeg kommer fra hjemmemarkedet,” siger Rasmus Bendtsen.

At det er en dansker, der indtræder på denne post, er dog ikke naturgivent – al den stund, at hans forgænger på posten var sydafrikaner.

Men det kan godt have sin fordel at være opflasket med den historie, der nu skal bredes ud på verdensplan. Det gælder også på bureauplan:

”Carlsberg Group samarbejder med 72andSunny, Amsterdam, mens #AlleTidersCarlsberg herhjemme var skabt i samarbejde med Yellow. 72andSunny er blandt de mest markante bureauer i verden, og de kan være svære at hamle op med for et dansk bureau – men jeg vil ikke udelukke, at netop Yellows erfaringer med historiefortællingen kan bringe dem i spil senerehen,” siger Rasmus Bendtsen.

I Carlsberg Danmark har Jeppe Boel afløst Rasmus Bendtsen som Senior Brand Manager. Se omtalen her.

Carlsberg lancerede i øvrigt sidst på sommerferien endnu en film i serien “If Carlsberg did …” – denne gang med havefodbold i en opgraderet version, der også omfatter Peter Schmeichel:

https://www.youtube.com/watch?v=aI5LVAArU7s