Mens det står mere usikkert, om Carlsberg vil fortsætte det meget dyre EM-sponsorat, så er der ingen rysten på hænderne i forhold til det danske fodboldlandshold.
DBU og Carlsberg har nu forlænget aftalen frem til 2020, og ifølge Jyllands-Posten har prisen fået et nøk op fra de 4,5 mio. kr. årligt, som den hidtil har lydt på.
Avisen vurderer, at der denne gang er tale om en pris på 20-25 mio. kr. for de fire år.
Det er en meget gammel relation. Carlsberg og DBU har arbejdet sammen – mere eller mindre – i 38 år. Både Arla og Danske Bank har dog i perioder været inde over som hovedsponsor.
Carlsberg benytter lejligheden til at lancere en ny film i #DanmarkForFan, som er produceret af Yellow, der er Carlsberg Danmarks foretrukne bureau.
”Det er selvfølgelig en strategisk og stor investering i brandet, men den giver os samtidig mulighed for at understøtte den stærke nationalfølelse, der eksisterer omkring kampene og blandt fansene. Det passer super godt til Carlsberg,” siger Sr. Brand Manager, Jeppe Boel, Carlsberg Danmark. Han fortsætter:
“Desuden kan vi endnu engang understrege, at vi er der for fansene, og love endnu federe stemning på og uden for stadion. Det vil fansene opleve allerede til første hjemmekamp, og det viser den første film også, der kobler Carlsberg og de danske fodboldfans.”
Specielt de seneste to år har bryggeriet haft en aktiv rolle i forhold til at løfte stemningen til landskampene gennem et øget fokus på faninvolvering og -aktivering.
”I DBU arbejder vi benhårdt på at styrke relationen til vores mange passionerede fans og lytte til dem for at sikre den bedst mulige stemning til landskampene,” siger Katja Moesgaard, DBU’s kommercielle direktør, og fortsætter:
“Carlsberg arbejder både målrettet og innovativt med netop den målgruppe, og derfor er det en aftaleforlængelse, der giver rigtig god mening. Vores fælles ambition er at skabe masser af unikke oplevelser og værdi for vores fans i forbindelse med vores landskampe.”
De stemningsskabende tiltag kommer fra Carlsbergs stemningspulje, som fansene kan søge om støtte fra.
I løbet af den seneste kvalifikation begyndte fansene eksempelvis at synge nationalmelodien i det 87. minut på stadion. Det initiativ kom fra en fan, der søgte om penge til at producere flyers og fordele dem på stadion, og er nu blevet en fast tradition, der sætter skub i stemningen i kampens vigtige slutfase.