Where is the party er en helt ny digital aktivitet, hvor Carlsberg med hjælp fra det svenske bureau North Kingdom og den svenske DJ Axwell går nye interaktive veje.
Hvor banebrydende det reelt er, kan være svært at sige i en digital verden, der konstant udvikler sig, men Carlsberg konstaterer selv forsigtigt, at det “så vidt man ved er det første gang, at de interaktive teknikker er brugt i en musikvideo sammenhæng.”
“Det er en unik kombination af lyddesign, branded content, storytelling og interaktivitet. Jo mere brugerne interagerer – des rigere oplevelse,” siger James Smith, der er Director of Thematic Programmes hos Carlsberg.
Where’s the party har kørt siden 2009 i Sverige og Asien, men nu udvides den til en række flere lande, og vil køre de næste fire måneder frem mod en afsluttende fest med DJ Axwell, og dem der følger kampagnen vil få mulighed for at vinde billetter til den afsluttende fest. Undervejs vil der blive afholdt fester i de forskellige lande.
Aktiviteten er bygget op omkring den globale lancering af DJ Axwells nye nummer ‘Center of the universe’.
Ud over den interaktive video, hvor man undervejs med cursoren kan påvirke lydbilledet, mens man følger en mand lede efter festen, er der også mulighed for at følge aktiviteten på sociale medier som Facebook og Twitter.
Kampagnen er ikke planlagt i Danmark. De 18 lande er:
Sverige, Finland, Cypern, Belgien, Portugal, Spanien, Tyskland, USA, Canada, Malaysia, Hong-Kong, Singapore, Sri Lanka, Holland, Island, De Kanariske Øer, Mexico og Malta.
Man kan se videoen her på www.wtp13.com – men Carlsberg oplyser, at den fungerer bedst på Chrome-browseren.
Note: Det ser ud til at være rigtigt. Jeg har prøvet den i Chrome på en pc og det fungerede, mens den tilsyneladende ikke fungerer på Firefox på en Mac.