Potentialet er større i Carlsbergs Jacobsen brand og derfor er man i fuld gang med en bureaukonkurrence. Tre bureauer deltager, men marketingdirektør, Mads Friis, ønsker ikke at oplyse navnene.
Jacobsen var det brand, som Carlsberg udviklede, da mikrobryggerierne for en del år siden begyndte at få fat i markedet.
Øllen brygges i de gamle Carlsberg-bygninger og i første omgang var der tale om en meget feinschmecker-orienteret øl, hvor også markedsføringen var eksklusiv.
Det er stadig et høj kvalitets-produkt men det er kommet bredere ud i handlen.
Konkurrencen er kommet i forlængelse af en længere proces, der blev sat i gang, da man for godt et år siden ændrede organisationen og samlede al øl under Mads Friis som marketingdirektør og etablerede et nyt commercial development team under Rene Fyrsterling – som en del af marketing.
“Den organisation gav os muligheder for at arbejde mere holistisk. Først fik vi etableret en kategoristrategi som vi delte med alle vore Off Trade kunder. Her fik vi fortalt, hvordan vi samlet set ville arbejde med kategorien. Derefter tog vi fat i udviklingen af en portefølje-strategi,” siger Mads Friis og fortsætter:
“Den har vi nu været i gang med og det har ført til initiativer på både Carlsberg og Tuborg. Nu er tiden så kommet til Jacobsen.”
Der er som sagt tre bureauer involveret, men samtidig har man i Carlsbergs marketingafdeling løbende arbejdet med strategien.
“Vi er blevet skarpere på, hvad vi vil, og det er på det grundlag, vi nu venter på at få et bud fra de tre bureauer på, hvordan opgaven kan eksekveres,” siger Mads Friis og fortsætter:
“Det er et spørgsmål om at finde den rette balance mellem feinschmecker-konceptet og masseproduktet. Vi har nok været lidt for meget feinschmecker – i hvert fald tror vi på, at der er et større potentiale i produktet end det, vi hidtil har opnået.”