En gammel traver blev trukket frem af skufferne i denne uge. Peter Boye fra Wibroe, Duckert & Partners har længe været stærkt kritisk over for kreative priser, som han mener flytter fokus et forkert sted hen.
Det har han udtalt sig om flere gange i de sidste 5-6 år – helt i forlængelse af, at Partners også har forsaget kreative priser – efter at have dyrket dem igennem mange år. Det var så det lille firma, Bandit, der genoplivede synspunkterne i et video-klip med Peter Boye.
Nu modsiges han så af en af Danmarks største annoncører.
Jyllands-Posten skriver i en stort opsat artikel i dag om næste uges Cannes-festival, og i den sammenhæng har man talt med Carlsbergs digitale direktør, Jens Jermiin, der selv er fast gæst i Cannes.
“Vi tror fuldt og fast på kreativitetens magt, når vi bygger vores mærker, og vi har en ambition om at være blandt de bedste indkøbere af kreativitet, fordi det giver os en konkurrencemæssig fordel i markedet. De bedste ideer kommer fra de dygtigste kreatører, og de vil helst arbejde sammen med kunder, som køber prisvindende arbejde. Derfor er det vigtigt, at vi sammen med vores bureauer vinder kreative priser. Fordi vi på den måde tiltrækker de bedste i branchen og så vinder vi også konkurrencen i markedet,” siger Jens Jermiin til Jyllands-Posten.
Den holdning er dog ikke lig med, at kreativiteten er grænseløs og at det kun handler om at vinde priser. Over for Bureaubiz uddyber Jens Jermiin:
“Selvfølgelig handler det om at indfri nogle kommercielle mål, og derfor er det vores ansvar som kunde at sikre, at vores kommunikation leverer i forhold til målsætningen. Opgaven for os er således at levere en stram brief, mens det er bureauernes opgave at udforske de kreative muligheder inden for briefen. Motivationen må godt være at vinde priser, fordi priser handler om at belønne originalitet, og vi tror fuldt og fast på, at originalitet virker.”
Jens Jermiin siger videre, at man som øl-producent har et stærkt behov for at skille sig ud i markedet – et yderligere argument for originalitet. Han mener desuden, at princippet er det samme for andre brancher.
“Emotionelle faktorer spiller også en rolle på mere rationelle produkter end øl. Der kan være andre vilkår, der gælder for en virksomhed inden for et helt andet produktområde, men princippet er det samme: at udforske de kreative muligheder inden for en stram brief for at nå frem til kommunikation, der gør en forskel,” siger Jens Jermiin.
I øvrigt er han ikke alene på annoncørsiden med sin interesse for det kreative miljø i Cannes. Festivalen har i de seneste 5-10 år trukket stigende opmærksomhed hos verdens største brands.
Procter & Gamble var f.eks. en gang kendt for nærmest at ville fyre et bureau, hvis det vandt en kreativ pris. I dag er P&G stærkt til stede på festvalen i Cannes, og det har også givet anledning til en kreativ udvikling, hvor P&G kommunikation er strøget helt til tops.
Sidste år vandt Carlsberg flere Gudløver samme med det belgiske bureau Duval Guillaume Modem. De har også indsendt i år, og desuden er Carlsberg til stede i den nye innovations-konkurrence sammen med TBWA-bureauet Digital Arts Network. Herudover kan der være en række andre indsendelser, som Jens Jermiin ikke har overblik over – det er bureauerne, der står for det.
https://vimeo.com/66715811