Carlsberg mangler en social og kulturel mission

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Carlsberg vil gerne være et ikon på linje med Apple og Coca-Cola. Men de mangler en mission, lyder det fra brand-rådgiver.

Med en stigning i brand value på 9 procent det seneste år, er Carlsbergs globale salgs- og marketingchef, Khalil Younes’ målsætning om, at Carlsberg bliver et ’ikoniseret brand’ kommet et skridt nærmere.

Problemet er bare, at konkurrenter som Heineken, Asahi og Budweiser i samme periode er steget med henholdsvis 9, 27 og 33 procent – og derfor ligger Carlsberg stadig efter sine konkurrenter i estimeret brand value.

Det viser endnu ikke offentliggjorte tal fra analysehuset Brand Finance, som opgør varemærkers værdi ud fra omsætning, image og en vurdering af brandets robusthed. Det skriver Børsen i dag.

Carlsbergs globale salgs- og marketingchef siger til avisen, at målsætningen om at blive et ikonisk brand er en rejse, der aldrig slutter, men at man allerede nu anser sig for et ikon, dog ikke helt på linje med Coca-Cola og Apple.

Rasmus Bech Hansen, der rådgiver globale brands for konsulentvirksomheden Venturethree i London mener dog ikke, at Carlsberg er et ikonisk brand og undrer sig samtidig over målsætningen om at blive det:

”Det svarer lidt til at sige, at ens målsætning er at blive rig og berømt. Det er sjældent dem, der siger det, som bliver det og det virker ærlig talt meget kunstigt”.

Desuden mener han, at Carlsberg har en svaghed i forhold til ægte, ikoniske brands og det er, at de mangler en social og kulturel mission:

”Det, der gør mærker til ikoner, er, at de har en social eller kulturel mission. Det er også denne søgen efter en dybere værdi, som præger arbejdet hos internationale virksomheder som Procter & Gamble og Unilever. Men det mangler Carlsberg”, siger han til Børsen.

Samtidig har Coca-Cola ’happiness’, mens Apple har ’den personlige kreativitet’ (Børsen Mediemarked, p. 4-6).