Carlsberg napper dansk Facebook-profil fra Red Bull

Peter Engholm
25@mail.dk

Bryggeriet vil gøre sine brands til de mest omtalte i den digitale verden. Der er et stykke vej endnu, men nu opruster man på social og mobile med en dansk profil, der kommer direkte fra Salzburg.

Det var noget af en markant position, Andreas Borch Hansen indtog, da han i maj rykkede til Red Bulls hovedsæde til en stilling som Global Social Media Manager. Her fik danskeren ansvar for at lede bl.a. energidrikkens 28 mio. likes på Facebook samt followers på både Twitter og Instagram.

Nu følger så et lige så markant skift – markant, både fordi han allerede nu tiltræder en ny stilling, og fordi den nye arbejdsgiver er Carlsberg Group. Her får Andreas Borch Hansen titel af Sociale & Mobile Lead.

”Hvis man har en ambitiøs agenda for måden at gå til markedet på, så gælder det om at stille det stærkest tænkelige hold. Og vi er rigtig glade for at kunne tiltrække Andreas, der er et absolut enormt talent inden for Social & Mobile,” siger Jens Jermiin, der er digital direktør i Carlsberg.

Og Carlsbergs dagsorden er klar: At gøre sine brands til de mest omtalte i den digitale verden. Det kræver, fastslår bryggeriet, at man tænker mobile først og tillige er social i sin kerne – to principper, der er en del af Carlsbergs digitale strategi; Fluid & Focused.

”Andreas er en sand ”digital ninja” og vil styrke vores nuværende hold med sin dybe viden og erfaring fra de sociale medier og dermed tilføje en ny dimension til vores arbejde med de internationale premium brands og til den støtte, vi yder på vores lokale markeder,” siger Jens Jermiin.

Og der er nok at tage fat på, for ambitionerne er høje, men det er det nuværende niveau endnu ikke, erkender Jens Jermiin.

”Vi føler, at vi er en smule traditionelle i måden at tænke på – samtidig har vi vitterligt gang i projektet, hvilket tiltalte Andreas. Han får ansvar for at videreudvikle og implementere vores måde at agere på i de mobile og sociale medier. Han skal sammen med vores digital communications managers udvikle endnu bedre sociale og mobile oplevelser på både Carlsberg og IPB, der omfatter Tuborg, 1664 Kronenbourg, Grimbergen og Somersby,” siger Jens Jermiin.

Han beretter om en intens dialog og en kort ansættelsesproces med Andreas Borch Hansen, der kun nåede at være ganske få måneder hos Red Bull. Forinden var han hos Crisp Social – social media bureauet, som han stiftede bl.a. sammen med sine brødre Benjamin og David Borch Hansen.

Fra Crisp bringer Andreas Borch Hansen en udpræget data-dreven tilgang til sociale medier, som også kommer til at fylde meget i hans hverdag hos Carlsberg.

”Der er behov for nye måder at måle og behandle data på. Andreas får ansvaret for at løfte vores sociale data til handlingsorienteret indsigt, der kan danne grundlag for vores kommende kommunikationsplatforme,” siger Jens Jermiin.

At Andreas Borch Hansen i maj kom til Red Bull – og at det er derfra, at man henter ham, er en fjer i hatten for Carlsberg.

”Når vi benchmarker os, så gør vi det naturligvis med de bedste inden for deres felt. Og Red Bull har om nogen forstået at tackle de sociale og mobiler medier – faktisk i en sådan grad, at de i dag kan betegnes som et media company,” siger Jens Jermiin.

Andreas Borch Hansen vil hos Carlsberg referere til Jakob Kalkar, der er Group Media & Digital Director.

Det har ikke været muligt – indtil videre – at få en kommentar fra Andreas Borch Hansen om den nye stilling.