Carlsberg har betydelig salgs-succes med sit nye cider-mærke, Somersby, der repræsenterer en ambitiøs og kostbar satsning. Men det kunne være gået grueligt galt ved lanceringen, hvor produktet blev udsat for en smædekampagne.
Baggrunden for kampagnen var en analyse fra Steins Laboratorium, der angiveligt viste, at der ikke var æbler som anført i produktet. Analysen viste sig dog at være forkert.
Hvem der havde bestilt analysen var ukendt, men det er nu kommet frem. Jyllands-Posten fortæller i dag, at det var konkurrenten Cult, som havde bestilt analysen. Firmaets stifter og ejer, Brian Sørensen, siger til avisen, at de får analyseret mange produkter, og at det ikke er dem, der har stået bag udsendelsen af analysen til pressen.
Carlsberg anmeldte dengang sagen til politiet, som dog nu har måttet opgive at finde frem til, hvem der har stået bag udsendelsen.
“Somersby er en meget betydelig satsning for os. Heldigvis kom vi ikke til at mærke noget på salget, men det kunne være gået galt, og politianmeldelsen var for at vise, at vi tager sådan noget meget alvorligt og at vi ikke vil finde os i det”, siger informationschef Jens Bekke til Bureaubiz.
Selvom politiet ikke har kunnet finde den anonyme afsender, så er sagen ikke nødvendigvis slut endnu. Med den viden, at det var Cult, der stod bag analysen, overvejer byggeriet, om der er basis for et civilt søgsmål.
“Vi kigger på to ting. Dels spørgsmålet om en virksomheds ansvar for et læk og dels i forhold til god markedsførings-skik. Det kigger vores jurister på nu”, siger Jens Bekke.
Han kan dog samtidig glæde sig over, at salget går forrygende. Sidste år opnåede man et salg seks gange budgetteret og i år ligger salget foreløbig 50 pct. over budgettet. Desuden står produktet for at blive lanceret i Rusland.