Af Peter Engholm 25@mail.dk

Bryggeriet åbner om to år Carlsberg Brewhouse i København. Man vil skabe ”en attraktion i verdensklasse”, og et bureau skal levere kommunikationsstrategien.

Carlsberg Group er på åben jagt efter bureau til ”Københavns nye topattraktion”.

Så ubeskedent omtaler bryggeriet sit Carlsberg Brewhouse, som i 2017 åbner som brand- og oplevelsescenter. Her vil gæsterne kunne deltage i en oplevelsesrejse i øllets og Carlsbergs univers.

Attraktionen er ny – og det er måden, hvorpå Carlsberg Group vil finde et bureau, også.

Torsdag den 26. februar holder Carlsberg Group informationsmøde om ”Brewhouse Communication Strategy 2015-17”. Her kan interesserede bureauer lytte til briefen for så (senest) 14 dage senere at indsende et proposal.

”Det er en anderledes måde for Carlsberg Group at finde et bureau på. Vi holder en åben proces for at sikre, at vi ikke har overset nogen, og at det ikke bliver Tordenskolds soldater,” siger Communications Manager i Carlsberg Group, Troels Bjørn Thorn.

Opgaven bliver ”åben, men måldrevet” – og bureauerne skal udstikke de store linjer for Carlsberg Brewhouse. Herefter vil Carlsberg Group udvælge en række bureauer, antallet er ikke givet på forhånd, som så dyster på mere udtømmende vis.

Og formålet er så at finde det bureau, som leverer kommunikationsstrategien – og som over de næste to år er med til at etablere Carlsberg Brewhouses profil på både det danske og internationale marked.

Carlsberg Brewhouse åbner i Ny Carlsberg Bryghus og Elefantporten. Bygningernes knap 8.000 m2 fortæller ifølge Carslberg historien om en bryggers evne til at smelte bryggeri, kunst og arkitektur sammen under ét tag.

Kommentarer

  1. Et proposal hvor man udstikker de store linjer for en flerårig kommunikationsstrategi bliver altså ikke bare lavet på en eftermiddag. Det kræver kraftig research, mange menneskers indsats, brainstorms og ikke mindst skriftlig formidling. Synes Carlsberg det er helt rimeligt, at 20-30-40 bureauer skal investere det blot for at vinde retten til at være med i en bureaukonkurrence….?!

    Det giver indtryk af en meget svag kommunikationsansvarlig, der bare beder gud og hvemsomhelst om at arbejde gratis og aflevere guldkornene. Det kan næsten ikke være rigtigt.

  2. Endnu et smukt indpakket “udbud”, som spiller op til dans med de mest desperate bureauer herhjemme – dem som synes de har en lidt for tynd pipeline lige nu.

    Misbrug af et fedt brand, fordi vi er Carlsberg, og den ansvarlige her burde stå skoleret.

    Men, man kan da bare lade være med at ansøge, siger den smarte så. Ja, ja lidt det samme som at sætte en Nutellamad foran en 5-årig og sige han ikke må smage…

    Æv, Carlsberg. Hold jer væk. Med mindre i har mange timer liggende på hylderne.

  3. Hej alle

    Som ansvarlig for informationsmødet på torsdag, vil jeg give svar på tiltale. Jeg forstår godt, at der bliver stillet spørgsmålstegn ved metoden, men vi har gjort det velovervejet, og vi er selvfølgelig meget bevidste om ikke at spilde hverken jeres – eller vores egen – tid. Og vi er klar over, at denne metode forpligter.

    Vi har valgt at gå åbent ud for at sikre, at aktører, som vi ikke selv har set som mulige partnere, kan spille sig på banen.

    Om processen: Torsdag er der informationsmøde.
    Her kan interesserede bureauer lytte til briefen for så (senest) 14 dage senere at indsende et ”expression of interest”.
    På denne baggrund tager vi en nærmere dialog med nogle få stykker, hvorefter det mere tidskrævende proposal vil skulle laves. Det mener vi er en fair og effektiv proces for alle.

    Hvis I har uddybende spørgsmål, er I meget velkomne til at skrive eller ringe.

  4. Jeg syntes det er en super god ide at “ryste posen” og se om der ikke findes nogle super dygtige bureauer som ville elske at arbejde sammen med Carlsberg om opgaven. Der kan altid stilles spørgsmål ved metoden, men det at man ønsker en åben process, er noget jeg er sikker på gavner de fleste.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club