Carlsberg udvider Mads Mikkelsen-kampagne

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Efter bred succes med det engelske reklamefremstød har Carlsberg nu sat Mads Mikkelsen i stævne som frontfigur også i Danmark.

Mads Mikkelsen på cykeltur gennem København og danskhed har været så god reklame for Carlsberg, at bryggeriet og den populære skuespiller nu har givet hinanden håndslag på en omgang mere – denne gang i skuespillerens eget hjemland.

’The Danish Way’ blev lanceret i England i april i forsøget på at bremse et svigtende pilsnersalg, og allerede måneden efter luftede Carlsberg over for Bureaubiz muligheden for at brede kampagnen ud globalt.

Indtil videre bliver det ved den hjemlige andedam, hvor Mads Mikkelsen i biografer og på tv skal gøre danskerne klogere på Carlsbergs – og dermed også deres egen – historie.

”Vi vil gerne vække nysgerrigheden hos forbrugerne, hele tiden gøre det bedre i alt, hvad vi gør, sætte fokus på vores danske herkomst samt Carlsbergs lange, forskningstunge historie og kulturelle arv,” siger Jeppe Boel, der er marketingchef for Carlsberg i Danmark.

Flere film på vej
’The Danish Way’ er et led i Carlsbergs Rebrew-strategi om netop at sætte bryggeriets rødder i fokus, og filmen af samme navn spiller da også på alle tangenter med Amalienborg, skovturshygge og dansk design, inden den cyklende Mads Mikkelsen kan nyde en kold pilsner.

https://www.youtube.com/watch?v=jrSC4K1qQ1M

Carlsberg har ikke løftet sløret for en tidsramme for engagementet, men varsler flere film med den tidligere Bond-skurk i hovedrollen.

”Med Mads Mikkelsen som frontfigur for Carlsberg får vi den helt rigtige profil til at fortælle historien om Carlsberg. Mads er velanset verden over, dygtig til sit håndværk, men vigtigst af alt så er han dansk – så på mange måder minder han om os selv. Vi kunne ikke finde en stærkere karakter til at præsentere Carlsberg,” fastslår Jeppe Boel.

Mere danskhed i dit liv
’The Danish Way’ blev i England lanceret med reklamefilmen, der er skabt af det engelske bureau Fold7, som primus motor på både tv, i biografer og online.

Hertil kom en række tiltag med blandt andet emballage, OOH og konkurrencer, ligesom briterne på det engelske kampagnesite briterne sågar har kunnet lære at få ”mere danskhed i deres liv” og komme på sporet af, hvad der gør os til et af verdens mest lykkelige folkefærd.

Kampagnens næste bølge skal planmæssigt ramme England i september, alt imens filmen med Mads Mikkelsen på cykeltur netop er søsat i Danmark.