Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip fra onsdagens aviser: Mange branchefolk kloger sig på Carlsbergs nye kampagne og slogan. Desuden om Peoplegroup og den nye radiokanal, om Apples PR strategi og at annoncører er for dårlige til digital markedsføring. Samt om Cookie kaos.

Carlsbergs nye slogan ligner et plagiat, fortæller flere aviser. I 2001 lancerede Budweiser følgende slogan til en lightudgave af Budweiser: “This calls for a Bud Light”. Sloganet var udviklet af DDB.

Men helt grundlæggende lykkedes det i går for Carlsberg at sætte dagsordenen, og der er masser af artikler om Carlsbergs satsning i print-medierne i dag – bl.a. med kommentarer fra en række branchefolk.

Berlingske har spurgt brand-ekspert Martin Lindstrøm, hvad han mener om Carlsbergs kampagne og han svarer, at satsningen på at være en global spiller er det helt rigtige, men kampagnen mangler lidt for at være helt i mål:

“Strategien er den helt rigtige, og initiativet er fantastisk, men der mangler et par skridt ekstra i eksekveringen, og derfor kan det blive svært at indfri målet”.

Martin Lindstrøm hentyder til Carlsbergs mål, der er en fordobling af indjeningen fra Carlsberg-mærket.

Berlingske har også en kommentar fra Ricky Steen Rasmussen, der er aktieanalytiker i Nykredit Markets. Hen mener til gengæld at det ikke er urealistisk, at kendskabet til Carlsberg-mærket kan løftes til et niveau som Heineken.

På fem år har Heineken haft en gennemsnitlig vækst på knap fire procent, mens Carlsberg kun har haft en vækst på 1 procent, kan man læse i Børsen.

Børsen har haft fat i en anden branding-ekspert, nemlig adm.dir i reklamebureauet Brandhouse, Stiig Helgens Binggeli:

“Det nye slogan indeholder en god indsigt, nemlig at mange præstationer fortjener en pilsner bagefter. Derudover er der masser af mileage i det og dermed mulighed for, at det kan blive en slags mundheld”.

Til gengæld er Stiig Helgens ikke så imponeret over Carlsbergs nye reklamefilm, som viser den første månelanding og den første bestigning af Mount Everest, hvor man så gør sig fortjent til en Carlsberg:

“De viser lidt krampagtige storladne situationer, som aldrig helt kommer i øjenhøjde med mig og min øl. Måske er det angsten for ikke at ramme alle, når der skal kommunikeres globalt, der har aftvunget et lidt uinteressant reklameunivers. Men faren ved at ramme alle, er altid at ramme ingen”.

Berlingske har også talt med sloganeksperten Niels Brügger, der er professor ved Aarhus Universitet og forfatter til en bog om slogans, for at høre hans mening om Carlsbergs nye slogan: “That calls for a Carlsberg”.

Niels Brügger lægger først og fremmest mærke til de to forskellige a-lyde:

“Det er lidt et sjovt rim, der ikke rimer. Selv om det er et “a” begge steder – både i “call” og i “Carlsberg”, så er det henholdsvis et åbent og et lukket a. Man udtaler det ikke på samme måde. Det kan godt være lidt svært at sige”.

Professoren dypper lidt ekstra malurt i bægeret, da han fortæller, at han selv er ivrig øl-entusiast, men hvis han besteg Mount Everest, så var det helt sikkert ikke en Carlsberg han ville tage.

Endvidere mener han, at sloganet i England, som vil koble det nye og det gamle slogan sammen og således blive til: “That calls for a Carlsberg – probably the best beer in the world” er så langt, at det næsten er en hel spiritusprøve at sige det.

I Børsen er man inde på, at Carlsbergs nye slogan er et plagiat  (Børsen, Berlingske og Jyllands-Posten).

Peoplegroup vil ikke nøjes med en radiokanal

I dag blev det offentliggjort, at BerlingskePeople, som kommunikationskoncernen Peoplegroup ejer 30 procent af, får lov til at drive den nye radio 24syv sammen med Berlingske Koncernen.

Med radioen går Peoplegroup ind på mediemarkedet og ifølge bestyrelsesformand, Jan Duckert, stopper det højst sandsynligt ikke med radioen:

“Vi er i dag en lille spiller i mediebranchen, men vi er absolut ikke afvisende for at blive større”, siger Jan Duckert til Børsen, mens han konstaterer, at reklamemarkedet er et modent marked og derfor er det mere interessant at gå ind på mediemarkedet.

Mediemarkedet står overfor et paradigmeskifte, hvor de klassiske forretningsmodeller er under pres samtidig med at det er svært at tjene penge på digitale platforme:

“Vores forventninger er, at det vil resultere i en række konsolideringer over de næste år, og her vil vi gerne spille en rolle”, siger Jan Duckert.

Peoplegroup har ikke problemer med at finde penge til yderligere investeringer i mediebranchen. Ifølge regnskabet fra 2009 har Peoplegroup en egenkapital på 48 mio. kroner (Børsen Mediemarked, p. 38).

Apple bruger det gamle marketingtrick: Alt udsolgt

Hver gang Apple udkommer med et nyt produkt, bugter køerne sig op og ned ad fortovene. Således også, da Ipad2 kom frem for nylig.

Enten har Apple ikke fornemmelse for, hvor mange, der ønsker at købe deres produkt eller – og mere sandsynligt – spiller de på den markedsføring et “udsolgt” skilt giver.

I hvertfald har der været en masse artikler med overskrifter som “Ipad2 udsolgt på 2 døgn”, “Flere ugers ventetid på Ipad2” og “3.000 i kø til Ipad2” (Børsen Mediemarked, p. 44).

Annoncørerne er for dårlige til digital markedsføring

Mens de danske netbrugere er blandt de mest avancerede i verden, har annoncørerne ikke opdaget det potentiale, der ligger i digital markedsføring. Det mener IT-journalist og blogger Sten Løck, der har spurgt adm.dir. Martin Ove Rasmussen fra mediebureauet Mindshare og Saul Berman, chef for IBM Global Business Services, hvad det er, der gør det så svært at blive god til digital markedsføring:

  • Mediebilledet er blevet meget mere fragmenteret. Det er ikke nok med en hjemmeside, man skal også ud på platforme som Facebook, YouTube, det mobile internet, apps, etc.
  • Brugeren har kontrollen – vi er gået fra push-marketing til at brugeren skal inviteres og aktiveres
  • Et budskab kan sprede sig lynhurtigt fra det ene online medie til det andet, så det gælder om at være konsistent i sit budskab
  • Data skal udnyttes meget bedre – mulighederne er der for at få en masse at vide om brugerne, men man mangler kompetencerne og derfor har annoncørerne brug for et kompetenceløft (Berlingske Business, p. 20).

Cookie kaos på nettet

25. maj skal alle danske hjemmesider oplyse brugerne om, at der er cookies på den hjemmeside, som brugeren besøger og hvordan hjemmesiden bruger den cookie.

Det står hjemmesiden frit for, hvordan man vil oplyse om de cookies, der er på siden, blot det er nemt at forstå. Problemet er, at når man går ind på et site, kræver det en cookie for at vise, at man gerne vil afstå fra at modtage cookies.

Går man ind på FDIMS hjemmeside, www.minecookies.org, der forklarer, hvad cookies gør og hvordan brugeren forholder sig til dem, herunder hvordan man sætter et internetprogram op til at afvise dem. får man 10 cookies , inden man ser forsiden.

Udfordringen ligger ikke kun i, hvordan netmedierne skal løse dette cookies-krav, men også at hjemmesiderne skal have sådan en cookies forklaring allerede den 25. maj – ellers bryder de loven (Berlingske Business, p. 9).

Find tips til branding på nettet

Branding på nettet handler om interaktion. Derfor er en flot hjemmeside, tilstedeværelse i de sociale medier og konsistent æstetisk branding online ikke længere nok for at trænge igennem med et budskab, skriver Inc.com.

Inc.com har derfor samlet ni af de mest innovative og opfindsomme tips fra artikler, guider og interviews om virksomheders tilstedeværelse på nettet. De kan findes på www.inc.com (Berlingske Nyhedsmagasin, p. 4).

Branchefolk i medierne

På bagsiden af Børsen er der et portræt af Peoplegroups bestyrelsesformand, Jan Duckert. Men han har ikke meget lyst til at snakke privatliv. Han fortæller dog, at det værste han vidste, da han var nyansat trainee, var fredag eftermiddag, for så var der langt til mandag og en ny dag på arbejdet.

Jan Duckert kan den dag i dag godt lide at arbejde uanset tidspunktet og har intet imod at blive ringet op kl. kvart over 12 om aftenen. Sandsynligvis forventer han også det samme af sine medarbejdere. I hvert fald fortæller han til Børsen, at på bureauet taler man ikke om ledelsesstil og at han ikke kan stave til MUS-samtaler.

Det nævnes også i artiklen, at en tidligere medarbejder har udgivet en bog, hvor hun beskriver, at hun gik ned med stress i “sekten” Partners. Vi kan tilføje, at denne medarbejder var tidligere strategisk direktør hos Wibroe, Duckert & Partners, Hanne Feldthus, der udgav bogen: “En arbejdsnarkomans bekendelser” (Børsen Mediemarked, p. 44).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club