Følelser frem for humor: CBB skaber kontakt til gamle venner

Peter Engholm
25@mail.dk

Gamle venner, man har mistet kontakten til, er omdrejningspunktet i aktuel kampagne. Og dette element vil blive videre-udviklet i den kommende tid. Se filmen her.

Annoncører er i stadig mindre grad berøringsangste over for følelser i deres kommunikation – ja, vi taler også danske annoncører. Endda også teleselskaber, hvor TDC – i kampagnen #DelLivet – lader medarbejdere og andre danskere fortælle om bl.a. fødselsdepression, en ægtefælle med anoreksi og en mormor, der døde.

I en aktuel kampagne fra CBB Mobil fortsætter den følelsesprægede tilgang – Genoptag Kontakten samler almindelige danskere og hjælper dem til at ringe til de venner, familiemedlemmer eller gamle kolleger, som de gennem årene har mistet kontakten til.

”Først inden for de seneste par år er vi begyndt at se følelser i dansk reklame. Og i snart et års tid har CBB Mobil lavet kampagner, der har autencitet som udgangspunkt,” siger Holger Wilcks, der er marketingchef i CBB Mobil.

”Hvis vi skal opbygge tillid, skal vi være mere troværdige – og det sker ikke med glittede reklamebilleder, der jo er små løgne.”

Det følelsesprægede har også afsæt i kold research:

”Vi husker med følelser. Og vi annoncører er afhængige af, at folk i højere grad selv opsøger vores reklamer. Derfor skal vi være engagerende – og det er vi bedst, når vi leverer noget meningsfyldt,” siger Holger Wilcks.

Han tilføjer, at CBB Mobils kunder vil have ”nærvær, tryghed og autenticitet”, hvilket er forklaringen på, at teleselskabet fokuserer på de personlige og ægte historier i kampagnerne.

Filmsiden i den aktuelle kampagne består af to hovedhistorier. I den ene ringer Margarita til sin gamle klasselærer. I den anden kontakter Helene sin gamle vejleder på jordemoderstudiet. Det er kombineret med taktiske spots og en 2 minutter lang version, hvor nervøsiteten, forventningen og glæden ved at genhøre en elsket stemme får lov til at folde sig ud.

Filmene er produceret af &Co. og instrueret af Andreas Koefoed. I alt 50 danskere blev castet og 20 blev filmet. Genoptag kontakten-kampagnen er på tv, print, bannere og med aktivering i de sociale medier.

Og følelser er ikke en ting, der bliver hevet af hylden for en stund – men er derimod en grundlæggende tilgang, som CBB Mobil holder fast i. Og uden at afsløre mere end godt er på nuværende tidspunkt, så oplyser Holger Wilcks, at Genoptag Kontakten rummer endnu en fase, hvor danskerne vil blive yderligere engageret i at bringe gamle bekendte sammen igen.