CCA-shortliste: Ingen dialogbureauer er nomineret i Direct-kategorien

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Robert/Boisen er i front med 5 kampagner og de øvrige nominerede bureauer – bortset fra måske Ogilvy – er heller ikke dialogbureauer. Yderligere er de nominerede kampagner ikke deciderede direct-kampagner. Læs juryformandens forklaring på hvorfor.

Creative Circles jury har nomineret 16 kampagner i Direct-kategorien, hvor der er fire underkategorier: Activation, Cross Channel, Data Driven og Loyalty.

Der er flere ting at bemærke ved dagens shortliste: Først og fremmest: Der er ikke nogle af de sædvanlige dialogbureauer – måske undtaget Ogilvy  – der er nomineret. Og kampagnerne er heller ikke deciderede dialogkampagner.

Og det er måske især mærkeligt, fordi juryen netop består af dialogfolk, så de burde have næse for, hvad der er en rigtig – og god – dialogkampagne.

Bureaubiz har spurt juryformanden for Direct-kategorien, Nicolai Reinseth, der til daglig er executive creative director hos Magnetix om årsagen. Han siger:

”Creative Circle skal jo hylde det originale og nyskabende fra den del af branchen, og når vi ser årets indsendelser er der ikke så mange nye vinkler på det man kunne kalde klassisk direct. Det er faktisk en trend, at nytænkende direct-løsninger mere kommer fra de brede kampagner, der finder nye måder at involvere folk på. Det er klart disciplinerne smelter sammen, men jeg synes vi ser mange stærke direct-elementer i de bedste brede kampagner.”

Som eksempel nævner Nicolai Reinseth, Help A Dane og Spritstiv Date, der i dag – i modsætning til hvad de måske ville have for fem år siden – har elementer med involvering, f.eks. sms’er.

Nicolai Reinseth påpeger i øvrigt også, at jurymedlemmerne ikke kan se, hvilke bureauer, der står bag, når de bedømmer kampagnerne, så de kan ikke se om det er et dialogbureau eller ej.

To kategorier har samme kampagner
En anden ting, der er værd at bemærke, er at alle de fire kampagner, der er nomineret i Cross Channel går igen i Activation-kategorien.

Det er bl.a. Robert/Boisens 2 kampagner for henh. Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden (Spritstiv date) og Coop (Kemilov.nu). Robert/Boisen er med 5 nomineringer, bureauet med flest nomineringer i Direct-kategorien.

På anden pladsen ligger  &Co med 3 nomineringer – 2 for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden og 1 for Filips far for Rådet for Sikker Trafik.

På en delt tredjeplads kommer Uncle Grey og CP+B Copenhagen med hver to nominerede kampagner.

Her er DIRECT-shortlisten:

Activation

  • Robert Boisen & Like-minded og Gobsmack, Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden, Spritstiv Speeddate
  • Mensch og Sansir, Visit Faroe Islands & Atlantic Airways, Faroe Islands Translate
  • Uncle Grey, Canon, Local Business Never Looked This Good
  • Robert Boisen & Like-minded og Gobsmack, Coop/Änglamark, Nykemilov.nu
  • Vice/Virtue, Alm. Brand, Forsikringsbajer
  • &Co/NoA og &Co. Productions, Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden, Help A Dane

Cross Channel

  • &Co/NoA og &Co. Productions, Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden, Help A Dane
  • Robert Boisen & Like-minded og Gobsmack, Coop/Änglamark, Nykemilov.nu
  • Uncle Grey, Canon, Local Business Never Looked This Good
  • Robert Boisen & Like-minded og Gobsmack, Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden, Spritstiv Speeddate

Data Driven

  • Ogilvy, Forsvaret, Tolk
  • CP+B Copenhagen, Yousee, Fra grøn til Grøn
  • Robert Boisen & Like-minded og Gobsmack, Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden, Spritstiv Speeddate

Loyalty

  • CP+B Copenhagen, Carlsberg, Red Hops
  • Envision, Hummel, Pay With Peace
  • &Co/NoA, Honeytrap Film, Rådet for Sikker Trafik, Filips Far

Creative Circle Awards finder sted den 25. maj. Du kan tilmelde dig her