Af Peter Engholm, journalist
En anti-alkoholkampagne bør helst ikke rumme særlig meget alkohol. Så hvad nu, hvis man fjerner al alkohol og erstatter den med pølser?

Et Robert/Boisen-team er shortlistet 9 gange i Creative Circle Award. Glæden blev afløst af en refleksion over den kreative proces – og den åbner teamet for her.

Robert/Boisen & Like-minded fik 13 shortlister ved årets CCA, og bag de 9 af dem står dette kreative team; Niklas Hultquist og Frederik Voetmann. De kom til bureauet i 2016 som nyudklækkede bachelors fra Kreativ Kommunikation på DMJX, og i efteråret 2020 blev der til titlerne art director føjet et senior foran.

De ni shortlister udløste glæde hos teamet, men gav også anledning til en refleksion over den kreative proces. For selv om kunderne – i form af Bomae, Stofa, Kræftens Bekæmpelse og Sydbank – er forskellige, så er der elementer, der går igen.

Hvad er jeres hemmelighed?

“Der er ingen kreativ opskrift på dén måde, men mere en måde at anskue udfordringer på, der går igen i vores seneste kampagner,” siger Niklas Hultquist og suppleres af Frederik Voetmann:

”En ting, der går igen, er, at vi har brugt vanskelighederne i stedet for at bekæmpe dem. Bomae er køberrådgivning inden for bolighandel. Det er et kompliceret felt, og kunden vil gerne kommunikere det hele – og er samtidig helt ny på markedet. I sådan en situation ville man ofte indsnævre feltet og kommunikere enkelte USP’er. Vi foldede det i stedet ud.”

I Bomae-filmen bræger et får, når navnet nævnes …

”Navnet er besværligt. Det valgte vi at omfavne – og bruge aktivt. Denne tilgang kræver også modige kunder. Det gælder også Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden, der også tog et leap of faith,” siger Niklas Hultquist.

På hvilken måde?

”At de står bag en film, der appellerer til unge om at drikke mindre – via en film proppet med pølser. Da vi lavede Spritstiv Speeddate, erfarede vi, at en anti-alkohol kampagne helst ikke må vise særligt meget alkohol. Okay, og hvordan kan vi så undgå det helt? Ved at erstatte alkohol med pølser,” siger Frederik Voetmann.

”At omfavne det besværlige begynder med briefen. Det er så let at bebrejde den, og man kan tale sig selv op over begrænsningerne. Men intet er som bekendt sværere end en fristil, og der er inspiration at hente i de kreative benspænd,” siger Niklas Hultquist.

Som eksempel nævner teamet Stofa, hvor briefen tog afsæt i en taktisk indsats i jyske byer.

”Budskabet – Stofa Fiber kommer til byen, oprettelse og de første tre måneder er gratis – kunne have været pakket stort, poleret og lækkert ind. I stedet gik vi sammen med lokale nano-influencers med en noget-for-noget løsning. Vi reklamerede for hinanden,” siger Frederik Voetmann.

”Vi kunne have pakket det ind i purpose – Stofa støtter det lokale erhvervsliv – men vi var åbne om præmissen. I Stofas tilfælde, at det var åbenlyst kommercielt, mens Bomae erkender, at både navnet og produktet kræver en forklaring,” siger Niklas Hultquist og tilføjer:

”Det er befriende tydeligt og åbenlyst, og folk er gået med på præmissen.”

Det kunne tyde på, at det hjælper med et metalag på sin kommunikation …

”Ikke pr. automatik, men det er kunder, der er gået ud med selverkendelse, og det har vist sig at have en afvæbnende effekt. Folk har i al fald belønnet selvironien ved at opfatte budskaberne sympatisk,” siger Frederik Voetmann.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club