Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk
Foto: Polfoto

Jørgen Vig Knudstorp rykker op til Legos ejerfamilie og erstattes på chef-posten af 60-årig, der har siddet i direktionen i 10 år.

Man kan anlægge forskellige vinkler på Legos øverste chef siden 2004, Jørgen Vig Knudstorp. Men uanset hvilken man vælger, så står der succes med stort foran.

Den ene, som den brede erhvervs-presse mere bruger, tager afsæt i den økonomiske vinkel. Lego er en kæmpesucces, hvor man gang på gang har overgået forventningerne og hvor milliarderne er væltet ind på familien Kirk Christiansens konto.

Den anden handler om markedsføring. For Jørgen Vig Knudstorp har gjort Lego til den i særklasse største danske brand-succes.

Der er mange danske virksomheder ude i verden, men der er få forbrugerrettede brands. Og der er ingen, der kan prale med en så stærk global status som Lego-brandet, der er på flere lister over verdens 100 mest værdifulde brands.

Svært udgangspunkt

Nogen vil måske så hævde, at Lego også har et unikt produkt, men går man tilbage i historien, så har det været alt andet end ‘a walk in the park’ for Jørgen Vig Knudstorp.

Faktisk kom han til på et tidspunkt, hvor Lego var i dyb krise, og hvor mange havde dømt firmaet ude, hvis ikke man kunne omsætte produktet til den digitale verden.

Den tænkning kortsluttede Jørgen Vig Knudstorp. Nyt er ikke godt fordi det er nyt. Legos succes bygger fortsat på det fysiske produkt, og det har vist sig, at børnene gerne har villet lege med klodserne.

Det betyder ikke, at Lego ikke arbejder med den digitale verden – men det sker i en passende balance med klodsen.

Legos markedsføring har været så stærk, at der for små to år siden udkom en Hollywood-film, The Lego Movie, der blev en stor succes. En situation hvor andre topchefer formentlig har været ret misundelige på Jørgen Vig Knudstorp.

Det smittede også af på Lego – og førte til en højest usædvanlig optræden på et regnskabs-pressemøde, hvor Jørgen Vig Knudstorp brød ud i sang og dans:

 

 

Jørgen Vig Knudstorp bliver nu arbejdende bestyrelsesformand for legetøjskoncernen, idet familien Kirk Kristiansen har sat ham til at vogte Lego-familiens juvel, selve Lego-varemærket.

“Min nye rolle er i partnerskab med Thomas (Kirk Kristiansen, red.) at drive alt, der har at gøre med ejeren og at udvikle og beskytte Lego-brandet og ideen bag ved Lego og desuden forretningsudvikle varemærket Lego,” siger Jørgen Vig Knudstorp i et interview med Finans.dk.

Udover bestyrelsesposten i Lego A/S bliver han formand for Lego Juris, som ejer varemærket. Selskabet får et nyt binavn: Lego Brand Group.

Ny CEO for Lego bliver Bali Padda (60 år), som har arbejdet i Lego i 15 år og i de seneste 10 år har været en del af direktionen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club