Chokolade er ren medicin for Brandhouse

Peter Engholm
25@mail.dk

En klassisk julegave har udviklet sig til en af de mere utraditionelle former for bureauers egenmarkedsføring.

Det er fortsat ganske udbredt, at bureauer sender julegaver til kunder og venner-af-huset. Men det hører til sjældenhederne, at julegaven vinder en kreativ award og omtales på designblogs.

Sådan gik det imidlertid for Brandhouse, og da man stod foran anden ombæring, valgte man at give den endnu mere gas frem for at skifte spor.

Og det hele handler om chokolade, eller Chocolate With Attitude.

“Med udgangspunkt i en julegave til kunderne besluttede vi at udvikle et nyt, unikt produkt i FMCG-kategorien. Vi har for år tilbage haft Anton Berg som kunde og vidste, at der ikke rigtig findes nogen chokoladeæsker i waoo-kategorien – store æsker i 1.000 kroners klassen. Samtidig ville vi markere vores nye designbureau, Bessermachen DesignStudio, og udviklede derfor et produkt fra bunden af, smagte til, og skabte emballagen,” siger Stiig Helgens Binggeli, adm. direktør i Brandhouse.

Modtagelsen var flot – bl.a. med omtale på en lang række designblogs og priser ved både Creative Circle Award og DM-dagen, hvor Bessermachen DesignStudio var bureauet, og Brandhouse var kunden.

Det smagte så at sige efter mere.

“Vi diskuterede, om det skulle være the, kaffe eller eddike næste gang, men besluttede os for, at det skulle være chokolade igen, og så gøre den endnu vildere. Fra kompakt chokolade til fyldt chokolade – 750 g. i hver, udviklet af Konnerup & Co – og fra papæsker til 12 tindåser. Læg dertil 12 pinup-piger, fotograferet til en kalender, og illustreret af kunstneren Niels Ditlev. 12 piger, der repræsenterer hver sin arketype,” siger Stiig Helgens Binggeli.

Det lyder som en betydelig satsning – hvor meget har det stået jer i?

“Det er en stor proces, men det er også en sjov proces. Alle de involverede har lagt masser af aftener og weeekender i projektet. Det har taget lang tid at udvikle. Og dermed kostet en del penge. Men jeg vil hellere fortælle mine børnebørn om dengang, vi udviklede et unikt produkt med masser af chokolade, tindåser og pin-up kalender, end om et lidt større overskud,” siger Stiig Helgens Binggeli.

Ikke at salg er udelukket, for Brandhouse har fået flere henvendelser fra distributører fra både ind- og udland.

“Hvis Chocolate With Attitude skulle sælges, så skulle det være i luksussegmentet – fra f.eks. Løgismose eller Magasin. Men det er skabt som et marketingværktøj, ikke et salgselement. Hvis det skal sælges, så skal det være mindre Brandhouse’sk og nok også have mere gængse smagsvarianter,” siger Stiig Helgens Binggeli.

Er dette en afløser for de brochurer, I tidligere har markedsført jer med?

“Nej, ikke nødvendigvis. Vi kan godt finde på at lave brochurer igen. Men vi ville skabe et produkt, der ikke fandtes på markedet. Chocolate With Attitude demonstrerer vores kreative udvikling, konceptudvikling, emballage og dét at sætte sig nye mål – vi kalder os selv the upgrading company. men vi er ikke en chokoladebutik, så det er ikke en ny forretningsenhed” siger Stiig Helgens Binggeli.

Selv om der ikke nødvendigvis er mange bureauer, der markedsfører sig selv, så mener Stiig Helgens, at der findes masser af cases og brochurer fra bureauerne, og derfor gik øvelsen ud på at skabe noget nyt og uprøvet.

“Vi vil skabe markedets største og flotteste chokolade. Og det kan undre, at ingen har grebet den mulighed før. Det kunne være et flagskib for en producent. Måske tænker de for meget i, hvad der ikke kan lade sig gøre, frem for at tænke hvad kan flytte perceptionen af vores brand,” siger Stiig Helgens Binggeli.