Af Peter Engholm 25@mail.dk

Politisk korrekthed i Sverige: Emballagen for Fazers Kina-slik er prydet med en asiat: gul og med både rishat og skæve øjne. Den går, ved nærmere eftertanke, ikke.

Journalisten Patrik Lundberg er koreansk-født svensker – og de asiatiske rødder afføder ofte fordomsfulde reaktioner. Dem omtalte han i en kronik i Helsingborgs Dagblad i forrige uge – en kronik, hvor han også beskrev en emballage:

Fazer

“Se bare Fazers Kina-slik, hvor indpakningen prydes af en knaldgul asiat med rishat og øjne så skæve som en lørdagsbrandert. Ikke et hak bedre end Nogger Black, isen som gav anledning til et ramaskrig og måtte trækkes tilbage”.

Kronikken blev ifølge Dagens Media bakket op fra flere sider. Ja, folks fordomme er ikke sådan lige at ændre, men Fazer – dem kunne man gå efter. Og nu ændrer producenten indpakningen.

“De synspunkter, vi har fået, har vi taget til os, og vi vil nu ændre emballagen,” siger Sofia Liljefors-Edlund, Fazers kommunikationsdirektør, til Helsingborg Dagblad.

Nogger Black var en svensk is med lakridssmag – og med racistiske noter, mente bl.a. Centrum Mot Rasism, der læste et reklamebudskab “Nogger + lakrits = sant” for “Nigger + lakrits = sant”. To år efter lanceringen blev varianten trukket tilbage fra markedet.

Fazer-emballagen har i øvrigt skabt debat før: I 2008 havde en karikatur-tegning af et sort barn kun kort levetid på koncernens lakridsstænger.

Kommentarer

  1. Kan vi i samme åndedrag så ikke lige kigge lidt nærmere på ‘Asia Straight’ http://www.gliss.dk/index.php?id=3225 produkterne? Jeg tror for eksempel ikke at en produktserie kaldet ‘Africa Curly’ ville nå særlig langt i produktudviklingsfasen før de var nogen der ville sætte bremserne i.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club