Chokolade-producent fjerner asiat-karikatur

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Politisk korrekthed i Sverige: Emballagen for Fazers Kina-slik er prydet med en asiat: gul og med både rishat og skæve øjne. Den går, ved nærmere eftertanke, ikke.

Journalisten Patrik Lundberg er koreansk-født svensker – og de asiatiske rødder afføder ofte fordomsfulde reaktioner. Dem omtalte han i en kronik i Helsingborgs Dagblad i forrige uge – en kronik, hvor han også beskrev en emballage:

Fazer

“Se bare Fazers Kina-slik, hvor indpakningen prydes af en knaldgul asiat med rishat og øjne så skæve som en lørdagsbrandert. Ikke et hak bedre end Nogger Black, isen som gav anledning til et ramaskrig og måtte trækkes tilbage”.

Kronikken blev ifølge Dagens Media bakket op fra flere sider. Ja, folks fordomme er ikke sådan lige at ændre, men Fazer – dem kunne man gå efter. Og nu ændrer producenten indpakningen.

“De synspunkter, vi har fået, har vi taget til os, og vi vil nu ændre emballagen,” siger Sofia Liljefors-Edlund, Fazers kommunikationsdirektør, til Helsingborg Dagblad.

Nogger Black var en svensk is med lakridssmag – og med racistiske noter, mente bl.a. Centrum Mot Rasism, der læste et reklamebudskab “Nogger + lakrits = sant” for “Nigger + lakrits = sant”. To år efter lanceringen blev varianten trukket tilbage fra markedet.

Fazer-emballagen har i øvrigt skabt debat før: I 2008 havde en karikatur-tegning af et sort barn kun kort levetid på koncernens lakridsstænger.