Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Dokumentarist og 11 frivillige har skabt en serie på tre reklamefilm for at sælge folkeaktier. Se den første her.

‘Kommerciel’ er ikke det ord, man lige forbinder med Christiania. Men ikke desto mindre, er de i gang med et projekt, hvor de skal ud at skabe et salg af folke-aktier for omkring 70 mio. kroner.

At sælge noget går sjældent af sig selv, og det gør Christianias salg af folke-aktier heller ikke.

Derfor har christianitten Jørn Balther – der har lavet flere dokumentarfilm om Christiania i årenes løb – sammen med et filmhold på 11 frivillige, produceret en serie af tre virale film, som skal sælge Christiania-aktierne.

“Nu starter vi en viral kampagne med en reklamefilm, som gør opmærksom på, at man kan købe den her aktie. Christiania har jo et stor netværk, så vi sender den ud og håber på, at folk synes, filmen er så sjov, at de sender den videre. Det er en helt ny måde for os at gøre opmærksom på os selv, så det er ret interessant at prøve”, siger Jørn Balther til Amager-Bladet.

Den første film handler om to forbrydertyper og en uskyldig christianit samlet om et pokerbord. Den ene er en gangstertype, som kunne være en fra gaden og den anden er en blanding af en politiker og en forretningsmand.

Ifølge Jørn Balther, er det symbolet på det pres, fristaden er udsat for, idet Christiania er blevet presset ud i at købe stedet.

Fristaden har brug for 76 mio. kroner. Indtil nu er der solgt aktier for 6,9 mio. kroner.

Jørn Balther mener, at det er godt gået, at man allerede har samlet ca. 7 mio. kroner ind, da salget indtil videre er sket på baggrund af omtale i medierne.

Den første film kan ses her.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club