Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

BBDO har angiveligt stået ved Chrysler trods det, at firmaet er i betalingsstandsning og skylder bureauet penge. Nu vil Chrysler så gerne have kreative ideer fra andre bureauer.

Den amerikanske bilindustri er i dyb krise, og det går selvfølgelig også ud over firmaernes bureauer.

Men selv i det lys synes de vanskelige tider at have været særligt onde ved BBDO i Nordamerika.

Bureauet har siden årtusindskiftet haft Chryslers milliard-store reklamebudget, men da bilfabrikken i foråret måtte søge en betalingsstandsning under den amerikanske konkurslovgivning, kom BBDO til at stå som kreditor med over 300 mio. kr. til gode.

Samtidig blev der af gode grunde skåret kraftigt i marketingbudgettet, og BBDO’s Detroit-kontor er blevet reduceret med ca. tre fjerdedel til ca. 500 mennesker. Desuden har medarbejderne været på to ugers ekstra og ubetalt ferie.

Chrysler har indgået en alliance med italienske Fiat, og nu kommer så nyheden om, at firmaet har bedt et antal bureauer om bud på kreative ideer for 4. kvartal.

BBDO bliver også inviteret og opretholder rollen som lead på planning og “account handling”.

Men uanset udfaldet vil beslutningen om at søge nye kreative ideer være et slag i ansigtet på BBDO, som har holdt ved Chrysler igennem konkurs-behandlingen, konstaterer AdAge.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club