Clint Eastwood leverede februars bedste viral

Peter Engholm
25@mail.dk

Den seneste måneds Top5 blandt reklamefilmene på nettet domineres – ikke overraskende – af Super Bowl. Men den film, der var mest imødeset, skuffede en anelse. Se listen og filmene her.

Først identificerer man flokken af de mest sete og delte og buzz’ede film – og så skifter man briller; fra objektive til subjektive. Og vurderer dem ud fra seks kriterier.

Goviral laver hver måned en liste over nettets bedste film – bl.a. for at fremhæve kreativiteten og historiefortællingen.

Og bureauerne kan vende blikket mod USA for at finde de bedste film fra februar – ikke så sært, for her var der Super Bowl, finalen i amerikansk fodbold.

“Super Bowl er verdens største enkeltstående begivenhed med over 100 millioner tv-seere. Derudover er det en national helligdag i USA, hvor venner og familier samles om finalen i NFL. Det gør Super Bowl til det ultimative udstillingsvindue, ikke kun sportsligt og kulturelt, men også reklamemæssigt,” siger Simon Kvist Olsen, der er Publishing Director – Nordics i Goviral.

“Når et reklamespot på 30 sek. koster 15 mio. kr. at bringe, bliver der gjort lidt ekstra ud af at skabe underholdningsværdi. Gennem årene har amerikanerne fået større og større forventninger til, hvad de skal se i reklamepauserne. Reklamerne er blevet en del af den kulturelle begivenhed, og derfor spreder reklamerne sig lynhurtigt fra tv-skærmen til nettet, hvor de bliver delt på twitter og Facebook. I år blev der sat twitter rekord under Super Bowl med over 1.8 mio. tweets de sidste tre minutter af kampen – 10.000 tweets i sekundet,” siger Simon Kvist Olsen.

Har man fulgt med i debatten på nettet, og i artiklerne på Bureaubiz, er den bedste viral fra sidste måned ingen overraskelse: Chrysler og Clint Eastwood brændte igennem med en dybde – samt en autencitet, som kun få personer udover Clinten kan levere, uden at ordet føles maltrakteret.

1. Chrysler:

Halftime in America

Da alle forventede humor i Super Bowl-reklamerne, leverede Chrysler følelser – af den overbevisende slags – og satte sig på lystavlen. Med klip fra den amerikanske hverdag leverer Clint Eastwood en gribende monolog om USA’s – og Detroits – evne til at komme igen oven på hårde tider. Den flotte produktion får videoen til at ligne en film-trailer mere end et 30 sek. spot. Ved at appellere til en hel nation løfter monologen sig over politik og gør historien vedkommende for alle amerikanere. Clintens tilstedeværelse giver et yderligere løft, der holder publikum fanget og følelsesmæssigt berørt. En intelligent kampagne, der står på skuldrene af sidste års succes med Eminem.

  • Score: 9,0.
  • Bureau: Wieden + Kennedy Portland

2. Acura:

Transactions

Filmen med Jerry Seinfeld har samlet over 18 mio. visninger. Historien om Seinfelds skøre forsøg på at score den første nye Acura NSX er sjov, hvilket gør den let at holde af (og dele). Filmens succes understreger, at humor nogle gange kan være tilstrækkeligt – hvis den bruges begavet. Særlig dyb er kampagnen ikke, og det trækker fra.

  • Score: 8,5
  • Bureau: rp&

3. Chevy Silverado:

2012

Konkurrencen mellem bil-reklamer i årets Super Bowl var ekstrem hård. Denne sag fra Chevy Silverado var afgjort blandt de bedste. En mand kører rundt i sin Chevy Silverado, oven på den dommedag, som maya-kalenderen har forudsagt. Ikke alle når frem til mødestedet – det afhænger nemlig af bilmærket. En underholdende historie, der holder publikum fanget og engageret. Men også Chevy Silverados kampagne savner dybde til at opnå topkarakterer.

  • Score: 8,3
  • Bureau: Goodby Silverstein & Partner

4. Volkswagen: 

The dog strikes back

Den mest imødesete reklame længe – måske nogensinde. Med næsten 12 mio. visninger til teaseren for denne reklame var forventningerne bemærkelsesværdigt høje. Og hvordan klarer filmen – med en hund, der arbejder på at komme i form, og en Star Wars-sportsbar – sig så? Godt, når det gælder produktionen, publikums-krogen og den umiddelbare tiltrækning. Desværre begår Volkswagen den fejl at fokusere for meget på at binde den sammen med sidste års succes “The Force”. I forsøget på at nå et om muligt endnu bredere publikum bliver reklamens mål uklart, og den fremstår produkt-tung. Trods de uindfriede forventninger udløser reklamens høje kvalitet stadig en karakter over gennemsnittet til Volkswagen.

  • Score: 8,0
  • Bureau: Deutsch, Los Angeles

5. M&M
Sexy and I know it

M&M’s Super Bowl-reklame, der er vist over 2 mio. gange, er både sød og underholdende. Historien med Miss Brown, der må forklare et par festdeltagere, at det altså er hendes skal, der er brun – det er ikke fordi hun blotter sin mælkechokolade. Høj karakter til umiddelbar tiltrækning og publikums-krog – vi noterer os derudover LMFAO’s hit, og at filmen nærmest er nuttet, men derudover er der egentlig ikke noget særligt ved denne reklame.

  • Score: 7,5
  • Bureau: BBDO New York

Bag om scoren:

Videoerne er valgt ud fra visninger, delinger og generel buzz – og vurderet på en 1-10 skala ud fra seks kriterier (goviral scorecard):

  • Umiddelbar tiltrækning: Skaber de første 10-15 sek. den nødvendige nysgerrighed? Payoff’en skal præsenteres hurtigt eller på anden vis kommunikeres tydeligt – brugerne er karrige med deres tid.
  • Publikums-krog: En kändis, et overlegent lydspor, eksklusive billeder, sex appeal eller en fængende titel – er der noget i filmen, der får den til løbe langt på literen blandt brugere og webmasters.
  • Storytelling: Interessant – dét er kodeordet. Noget, bruger ikke har set før – eller ikke set så godt før, sammenlignet med det hidtidige indhold i genren. Storytelling dækker også over historiens forløb og det bagvedliggende kreative koncept.
  • Dele-venlighed: Ekseveringen sker på en måde – format og tone – så bruger vil dele det i deres sociale netværk eller på blogs. Mennesker er fødte historiefortællere, så de vil dele historier og skabe samtaler, hvis du giver dem en grund.
  • Produktion: Går på layout, autencitet, production value og filmens overordnede flow. Er filmen behagelig at se, skaber den følelser hos målgruppen og – helt enkelt – er der overensstemmelse mellem layout og historie.
  • Kampagnen – overordnet set: Brugerens rejse og kampagnens dybde er væsentlige ingredienser i engagementet. Har vi flere indholds-elementer og flere kanaler i spil?