Af Peter Engholm 25@mail.dk

Treenigheden øl, fodbold og fankultur lanceres i fællesskab af Carlsberg og F.C. København. I det betydelige fremstød har man valgt uden for Carlsbergs bureau-kerne og uden om FCKs bureau.

FCK Carlsberg

Carlsberg og F.C. København lancerer i denne uge en fælles kommunikationsplatform, der – med afsendernes egne ord – sætter nye standarder for, hvordan man kan integrere, kommunikere og aktivere et sponsorat.

Til den store fælles kampagne har parterne valgt &Co – og således ikke et af de bureauer, Carlsberg normalt bruger, ej heller FCK-bureauet Partners. &Co har stået bag både pilsner og Sport fra Carlsberg, men har de senere år ikke spillet en tilsvarende stor rolle.

Det har været et bevidst valg at gå efter et bureau, der ikke havde et ben i nogen af lejrene. På den anden side har &Co en historik med Carlsberg, der gør, at de ikke skal starte forfra mht de juridiske spidsfindigheder, som knytter sig til øl-markedsføring.

Valget af &Co ikke således ingen betydning for FCKs samarbejde med Wibroe, Duckert & Partners. Der er tale om parallelle processer, og Partners er løbende blevet briefet om den fælles kommunikationsplatform for at sikre, at ingen alarmklokker ringede.

Det første håndgribelige bevis på, at der er blandet blod på et nyt niveau, er en ny og fælles logotype. Et våbenskjold, hvor Carlsberg-Elefanten og FCK-Løven støtter op om fælles værdier under overskriften “Skulder ved skulder”. Det handler om sammenhold, kampgejst og fællesskab.

“Det har været &Co’s opgave at skabe en kommunikationsplatform, der kunne indfri Carlsberg og F.C. Københavns fælles ambitioner og visioner – og samtidig håndterede meget konkrete udfordringer, som for eksempel at overholde begge virksomheders design guidelines. Vi har skabt en fælles kommunikationsplatform, men vi er også lykkes med at skabe en fælles logotype og grafisk identitet – og dermed én samlet afsender for kommunikationen. I logoet står Carlsberg og FCK “skulder ved skulder” – også med de mange fans – og udtrykker den fælles passion for fodbold,” siger Thomas Christenson, kontaktchef i &Co.

Anders Hørsholt, adm. direktør, direktør, F.C. København, supplerer:

“Carlsberg og F.C. København har en lang historie bag sig. Derfor er jeg stolt over, at vi i fællesskab kan blive ved med at udvikle vores samarbejde og løfte sponsoratet til nye højder. Jeg synes, at vi med vores nye fælles identitet – “skulder ved skulder” – sender et markant og positivt budskab til vores omgivelser om, at vi med Carlsberg som hovedsponsor har en særlig stærk medspiller.”

Hos Carlsberg har ambitionen været at komme videre end de traditionelle sponsorater, hvor man blot eksponerer sit logo f.eks. på banden eller et skilt. Peter Giacomello, sponsorchef hos Carlsberg Danmark, lægger således vægt på, at man har skabt en kommunikationsplatform, der på en “hidtil uset måde integrerer øl og fodbold, aktiverer sponsoratet og involverer de mange fans.”

Uset bliver den til dels lidt endnu. Første kampagne omhandler de fælles anstrengelser i forbindelse med indvielsen af C-tribunen som Carlsberg-tribunen. Kampagnen starter i uge 8 med online og intensiveres med TV og outdoor fra uge 9. De kommende kampagner vil angiveligt blive mere spektakulære og involverer fans og knytte bånd mellem øl, fodbold og fans. Der er tale om alt fra , produktkoncepter til online aktiviteter og apps.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club