I går aftes blev Eurobest afholdt i London. Op til awarden der i år fyldte 30 år – og går for at være det tætteste vi kommer på et EM i reklame – lå Danmark stærkt i selen med hele 25 nomineringer fordelt på 11 bureauer.
Efter den celebre prisceremoni i den engelske hovedstad, var de 25 nomineringer blevet vekslet til 11 flotte priser. Det var dog mange af de nominerede danske bureauer, der måtte kigge langt efter en award, idet & Co. tegnede sig for størstedelen af dem.
Kun to awards der gik Danmarks vej, var uden & Co.’s navn på. Det var Norgram, som vandt bronze i Mobile for deres arbejde for IKEA, med casen IKEA Place.
Derudover vandt Brandhouse en bronze for deres Det Store Mor Eksperiment, der nogenlunde samtidig også vandt en Advertising Effectiveness Award til gårdsdagens AEA afholdt på Børsen i København.
Til AEA var der ikke voldsomt mange & Co. folk at spore. Man må gå ud fra, at bureauets tropper var fløjet til Eurobest i samlet trop for at løfte i flok. I sidste ende skulle bureauet i hvert fald bære så meget ædelmetal med sig hjem, at de nærmest både må have betalt overvægt samt skulle en smut forbi tolden i Kastrup Lufthavn.
& Co. landede hele ni Eurobest-priser, hvilket var to mere end hele den samlede danske gevinst til sidste års award. Som du kan se nedenfor i prisoversigten, var awards’ne fordelt på to imponerende Grand Prix’er, to guld, tre sølv og to bronze.

Mads Schmid ogt Eva Ebbensgaard har netop fået overrakt guld i årets Eurobest-ungdomskonkurrence.
Ungdoms-sejr for andet år i rap
Sidste dag i november var dog også en ganske særlig aften for de to unge danske kreative Eva Ebbensgaard og Mads Schmidt. De løb nemlig med sejren i Eurobests ungdoms-konkurrence, hvor 25 teams fra 16 lande dystede mod hinanden.
Over to dage havde de to skulle lave en løsning for NGO’en HeForShe, hvis formål er at skabe køns-ligestilling for både mænd og kvinder i hele verden. Briefen var at lave en integreret kampagne, som skaber opmærksomhed omkring ligestilling og får flere deltagere til ’HeForShes’ årlige Arts Week.
”Efter to hektiske dage i London, med lange snakke om køn og ligestilling er vi ovenud lykkelige for at rive hjem guld til Danmark” fortæller Mads Schmidt, der privat danner par med sin kreative makker.
Sejren satte endnu en gang streg under, at den nye generation af danske kreative er overordentlig godt med – og fulgte op på sidste års danske sejr i selvsamme ungdomskonkurrence. Da var det Kristoffer Boas og Klara Vilshammer, der sikrede ungdoms-guld til DK.
Eva Ebbensgaard arbejder pt. på DDB Copenhagen og Mads Schmidt er medstifter af bureauet Unknown, der så dagens lys for et år siden.
Se den kreative duos fælles portfolio her:
Danske vindere til Eurobest 2017:
All That We Share
&Co.
Tv2
Entertainment: Grand Prix, Guld
PR: Grand Prix
Interactive: Guld
Film: Sølv
Det Store Mor Eksperiment
Brandhouse
Interflora
Film: Bronze
Help a Dane
&Co.
Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden
Healthcare: Sølv X2, bronze
IKEA Place
IKEA
Norgram
Mobile: Bronze