To bureauer måtte i sidste uge skride til afskedigelser. Adpeople sagde farvel til 7, mens Co+, der er et noget mindre bureau, sagde farvel til otte.
Reduktionen hos Co+ sker uagtet, at bureauet – som omtalt på Bureaubiz på det seneste – har kunnet notere flere nye kunder. Viasats nye univers er således skabt af Co+, og i går kom nyheden om, at Momondo havde valgt bureauet til at udvikle en international tv-kampagne.
”Konceptet og det strategiske fokus på flere af vores store projekter lægger op til en udskiftning af bureauets kompetencer. Derfor har vi sagt farvel til de otte medarbejdere. Og det er dem, jeg er koncentreret om lige her og nu. Derfor får du mig ikke til i samme moment at byde nye folk velkommen,” siger Gaute Høgh, adm. direktør i Co+.
Om selve opgaverne siger Gaute Høgh:
“Vi er lige nu i gang med et indisk skomærke og et indisk beauty-projekt. Disse projekter kræver andre konceptuelle og strategiske kompetencer end normale reklamebureau-ydelser, da disse kunder jo selv implmenterer, efter vi har udarbejdet det strategiske og konceptuelle samt keyvisuals. Så der har vi en løbende konceptuel police-funktion i implementeringen mere end at sidde og lave rentegninger og trykke skilte.”
Han vil ved en senere lejlighed uddybe den ændrede sammensætning af bureauets kompetencer.
I 2012 oprustede Co+ på medarbejderfronten til en vækst, der imidlertid udeblev, og derfor måtte omkostningsnuveauet drosles ned. Selv om neddroslingen skete hurtigt, nåede investeringen at koste dyrt på bundlinjen: Et underskud på godt fire mio. kr.
Men ”vi tjener bestemt penge i 2013,” lød beskeden fra Gaute Høgh i forbindelse med det indeværende regnskabsår. Næste regnskab må så vise, hvad den nuværende udskiftning kommer til at koste.
Hos Adpeople har man sagt farvel til syv – men samtidig har man reduceret hen over året med naturlig afgang, så man nu er omkring 20 færre end gennemsnittet for sidste år.
“Vi har ikke mistet kunder, men markedet har været surt – ikke bare i Danmark – også internationalt. Og da mange af vores kunder er meget internationalt eksponeret påvirker det selvfølgelig budgetterne. Derfor har vi holdt igen, når der har været naturlig afgang. Kun hvor der har været tale om særlige profiler, er der sket ansættelser, og fremtiden byder da også på et skift i kompetencer, når vi på et tidspunkt igen skal overveje nyansættelser,” siger Sille Stener, der for tre uger siden tiltrådte som ny adm. dir. for Adpeople i København.