&Co skabt kampagne provokerer svenskerne

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Opdateret: Jack & Jones er et tøjmærke til unge mænd – men svenskerne kan ikke lide den kommunikation, som &Co har skabt for at ramme målgruppen.

Da &Co i efteråret sagde farvel til Danske Bank kunne man bl.a. samtidig annoncere et goddag til tøjmærket Jack & Jones fra den danske koncern Bestseller.

Ikke et godt bytte, var der måske nogen, der tænkte. For hvor meget synlighed og arbejde lå der i Jack & Jones i forhold til Danske Bank.

Det ser dog ud til, at der var planer, som gjorde byttet mere interessant. I hvert fald har man for nylig lanceret en ny kampagne, der har provokeret svenskerne så meget, at der er indleveret mere end 60 klager til den svenske forbrugerombudsmand.

Det er meget banalt, de seksuelle toner, der provokerer svenskerne, og &Co’s adm. dir., Mikael Jørgensen, konstaterer blot, at den slags reaktioner ser man ofte i Sverige.

I øvrigt er der tale om en kampagne, som rulles ud i en lang række lande, og set fra Mikael Jørgensens stol, ser den ud til at virke.

“Vi kan i hvert fald se, at trafikken på Jack & Jones sitet er syvdoblet på det seneste, så kampagnen ser ud til at tage fat nu,” siger Mikael Jørgensen.

Kampagnen er udtryk for, at Jack & Jones mere målrettet investerer i reklame og marketing, og mindsettet bag den handler om, hvad tøjet gør for de unge mænd. Det foldes så kreativt ud gennem en reklamefilm til bio og et web-site, hvor en flot pige viser nogle få fitness-øvelser til drengene, så de kan træne til al den aktivitet, de vil blive bragt ud i, når de bærer Jack & Jones.

I butikken kan man så få et medlemsskab til et VIP-område på sitet.

“Vi arbejder med et budget, der ikke matcher de store konkurrenters, og så er det nødvendigt at gå mere til kant for at få opmærksomhed,” siger Mikael Jørgensen.

Da Jack & Jones blev annonceret som ny kunde var det med opgaven at udvikle en ny kommunikationsplatform. Den aktuelle kampagne er dog ikke løsningen på den opgave.

“Snarere en forløber. Man skal dog ikke forvente en kommunikationsplatform som den, man f.eks. kan se hos en bank. Det er mode, og det vil derfor være en mere varieret platform. Det er mere et grundlæggende mindset, der skal styre kommunikationen,” siger Mikael Jørgensen.

Opdatering: Hos Bestseller er den markedsansvarlige, Kasper Cort Pedersen, dog efterfølgende rykket ud med en undskyldning på Resume.se.

Han beklager, at kampagnen har haft en chockeffekt på nogle svenskere og understreger, at Bestseller ingen intention har om at diskriminere kvinder. Samtidig fortæller han, at kampagnen har fået en positiv modtagelse – og så i Sverige.