Officielt vand og olympisk vand – flotte betegnelser for Schweppes Abbey Well, der bliver den eneste officielle olympiske vand til både deltagere og publikum.
Og med denne status følger høje forventninger: 40 pct. af alle solgte Coca-Cola produkter i Strobritannien under OL forventes at være netop Abbey Well.
Derfor er der tilsvarende stor fokus på mærkets nye visuelle identitet, inkl. nyt logo og label.
Bag den nye identitet står det danske designbureau Kontrapunkt.
Vicki Bohlbro, Brand Manager fra Coca-Cola, udtaler i en pressemeddelelse:
“OL i London er en unik mulighed for at være en del af over 1 million menneskers enestående oplevelse. Derfor er det vigtigt for os at kunne slå igennem med et fornyet og stærkt varemærke, og vi er derfor meget tilfredse med Kontrapunkts nye design, som gentænker Abbey Wells position i markedet”.
Abbey Well er en naturlig, engelsk kilde, der har været i brug siden begyndelsen af dette århundrede. Coca-Cola overtog kilden i 2008. Abbey Wells etikette har dog hidtil ikke været så markant og slagkraftig. Men det er slut nu. Kontrapunkt har forsynet Schweppes Abbey Well med “et levende og farverigt design med urbane undertoner og et klart link til produktets britiske oprindelse”.
Det nye design fra Kontrapunkt er ifølge pressemeddelelsen urbant, energisk, kraftfuldt og moderne og rykker den britiske flaskevand tættere på målgruppen – unge, dynamiske og aktive byboere.
Seniordesigner fra Kontrapunkt, Mikael Tonning siger:
“Vi har valgt at give Abbey Well et eksplosionsagtigt og dynamisk islæt inspireret af storbyens liv og råhed. Al romantik og idyl med grønne bjerge og blå kilder er ude af billedet. Derfor lå udfordringen for os også i at signalere renhed og god smag. Resultatet er en traditionel og gentleman-agtig typografi på labelen, der appellerer til forbrugerne, mens det rå og lidt kantede look er forbeholdt øvrigt kommunikationsmateriale”.
Det britiske flag er et centralt visuelt element på flaskernes label, hvor skriften også er holdt i farverne rød, blå og hvid. Og Svante Lindeburg, leder af Kontrapunkts strategiske afdeling, træder et skridt til siden og forklarer:
“Over hele Vesten ser vi i øjeblikket en genopdagelse af det lokale og det nationale. Derfor var vores anbefaling at introducere det britiske flag på etiketten, som jo både fortæller en historie om oprindelsen, men også er et stærkt symbol, der bliver brugt inden for populærkulturen. Nogle gange er det simpleste det sværeste. Jeg tror, Kontrapunkt blev valgt, fordi vi netop ikke er et engelsk bureau og derfor kan se Abbey Well udefra.”