Coca-Cola er blevet årets markedsfører

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

For 10 år siden led Coca-Cola under arrogance. Nu sætter selskabet en marketing dagsorden. Og bliver kåret af AdAge.

At Coca-Colas marketing-muskler er enorme er indiskutabelt. Det er en af verdens største annoncører.

Men mange penge er ikke nødvendigvis lig med stor kvalitet, og Coca-Colas øverste marketingansvarlige, Joe Tripodi, erkender da også, at selskabet tabte sit fokus for omkring 10 år siden på grund af arrogance.

Det fortæller han til AdAge i anledning af, at det store amerikanske fagblad har kåret Coca-Cola til Marketer of the Year 2011. Bladet konstaterer, at selskabet hverken har vist sig for stor eller adstadig til at forblive innovativ.

Joe Tripodi kom til Coca-Cola i 2007 med opgaven at ændre perceptionen af selskabet som markedsfører og finde noget konsistens i både reklamerne og bureausamarbejderne. Desuden var der et ønske om at reducere afhængigheden af hovedmærkerne.

Relationen til bureauerne kom f.eks. til udtryk sidste år i Cannes, hvor Joe Tripodi afleverede et meget markant budskab: Samarbejd – eller dø. Derved var han med til at formulere en af de store udfordringer for bureauerne.

Ideer findes mange steder, og ingen kan reelt dække alle udfordringer af i den moderne digitale verden. Derfor har annoncørerne behov for, at bureauerne kan samarbejde.

“På grund af vores størrelse er vi nødt til at have en kultur, der opmuntrer os til at dele erfaringer og fiaskoer – de gode, de dårlige og de grimme. Vi har nu et hold af folk rundt om i verden, der er mindre optaget af at tjene credits og mere optaget af at stå bag gode ideer,” siger Joe Tripodi.

AdAge noterer flere markante udviklinger. Bl.a.:

  • Diet Coke har passeret Pepsi som Nordamerikas 2. største sodavands-brand.
  • Selve Coke voksede med 3 pct.
  • Fantas volumen er steget med 3 pct.
  • En ny global teen-fokuseret kampagne, Coca-Cola Music er lanceret.
  • Desuden har man ikke overset de små mærker men også her leveret initiativer sammen med mindre bureauer.
  • Endelig har man også for nylig sendt 1,4 mia Coke dåser ud, der var gjort hvide for at støtte Verdensnaturfondens indsats over for isbjørne.

Kilde: AdAge