SuperBowl-tid: Coca-Cola arrangerer kapløb på sociale medier

Peter Engholm
25@mail.dk

Verdens største reklamevindue er fokuseret på reklamefilm – men sociale medier blander sig mere og mere. Men samtidig er der voksende skepsis over for Facebook- og Twitter-data.

Sidste år fik Coca-Cola og Wieden+Kennedy stor opmærksomhed for deres to isbjørne, der repræsenterede hvert sit hold i Super Bowl. Bjørnene reagerede på begivenhederne i kampen.

Men det er, konstaterer AdAge, ”so 2012”.

Nu er vi, temperaturmæssigt, i den helt anden grøft, i en ørken, men stadig interaktivt. Denne gang er det ikke finale-spillet, der bestemmer, hvad der skal ske i reklamen, men derimod brugerne.

Også denne gang står Wieden+Kennedy bag løjerne, der skydes i gang med en teaser-video med titlen “Mirage”.

Filmen handler om tre hold – cowboys, danserinder og motorbøller – der alle jagter en kæmpeflaske coke. Som titlen afslører, viser det sig at være et fatamorgana – det er i virkeligheden et skilt, der fortæller, at den ægte vare er 80 km væk – og jagten kan begynde.

Og jagten bliver en del af Super Bowl, hvor brugere kan bestemme forløbet ved at vælge deres favorit og “sabotere” løbet for de andre. De kan dele indhold – og få yderligere indhold, bl.a. i form af kuponer til cola-dåser.

I alt 15 forskellige sabotage-film er optaget, heraf 3 med gæsteoptræden af Domino’s Pizza – og dermed fletter Coca-Cola for første gang en anden annoncør ind i det kreative indhold i forbindelse med Super Bowl.

Vinderen vises umiddelbart efter Super Bowl, hvilket AdAge kalder en risikabel strategi, fordi den ellers så enorme Super Bowl-seerskare har det med at fordufte hurtigt efter kampen.

Umiddelbart efter kampen plejer data at strømme ind – og ud til medierne, der viderebringer dem. Men allerede nu debatteres betydningen af de mange tal fra Facebook, Twitter og YouTube. AdWeek citerer:

“Vi får i overflod af data. Det er godt, men når alt kommer til alt, vil jeg kigge på trafikken på vores site, og hvordan det påvirker salget, ” siger Barb Rechterman, CMO, på GoDaddy.com, der er Super Bowl-annoncør for niende år i træk.

Hun støttes af David Cohen, media-direktør hos Universal McCann, der har Chrysler på kundelisten, og som siger, at “social stats” er udmærket til at måle digital konversation, men at besøgende – og disses handlinger – betyder mere.

“Hvor mange Facebook-likes, et brand får, er kun toppen af isbjerget. Du kan reelt forbinde on-site data med prøvekørsler og salg, og det er, hvad kunden virkelig interesserer sig for.”