Torsdag er Bill Clinton-dag i Cannes. Eks-præsidenten kommer til den årlige kreativitets-festival, og selv om der står et eks foran præsident-titlen, så er det en gæst, der stiller helt særlige krav at tage imod. F.eks. på sikkerheds-foranstaltninger.
Men det er også en gæst, der vil medvirke til at sætte en ny dagsorden på programmet. Bill Clinton skal tale om, hvad reklameindustrien kan gøre for at ændre verden, men der er allerede markante spillere i marketingverdenen, der har set, at noget nyt er ved at ske.
Som f.eks. Coca-Cola, hvis øverste marketingansvarlige afleverede et markant indlæg på en af festivalens første dage.
Det handler ikke om at købe aflad. Coca-Cola har brugt 125 år på at nå den størrelse, man har nu. Og når det indeværende årti er forbi, skal man være dobbelt så stor.
“Og det kan vi ikke, hvis folk kun tænker på os som et produkt. Vi skal være en del af deres liv på en mere vedkommende og engagerende vis,” siger Joeseph Tripodi, der er executive vice-president, chief marketing & commerce officer hos Coca-Cola.
Han deltager i Cannes Lions for at fortælle om “New rules of marketing and consumer engagement” – og hans tale var et markant indspark i forhold til den nye dagsorden, der er ved at tegne sig, og som har kunnet iagttages både i andre seminarer og blandt nogen af de store vindere i de forskellige konkurrencer.
Det er hverken pop eller postulat fra koncernens side, for man lever vitterligt efter de nye regler.
“Vi har lavet det helt om de senere år. Vi er gået fra at kommunikere “på” folk til at engagere dem og dele værdier. Og hvem vil vi dele værdierne med og engagere? Med forbrugere, butikker, samarbejdspartnere … og NGO’ere – ja, dén skulle vi lige greje,” siger Joe Tripodi.
Netop en NGOer i form af WWF Verdensnaturfonden er partneren i Arctic Home. WWF prikkede Coca-Cola på skulderen og gjorde opmærksom på, at isbjørnen har det fælt skidt. Selvsamme isbjørn, som Coca-Cola bringer på banen i reklamer i forbindelse med højtider.
Coca-Cola donerede over 25 mio. kr. til WWFs bestræbelser på at gøre de arktiske egne til et bedre hjem for isbjørnene – og nok så væsentligt: At sætte sit massive apparat i gang med at indsamle penge. Den røde dåse blev – for første gang i cokes historie – hvid, og koncernen brugte sin taletid på at gøre folk i stand til at donere penge: Og over 10 mio. kr. er foreløbigt samlet ind.
Engagementet er ikke forbeholdt truede dyrearter, men er også – i den anden ende af skalaen – ovre i afdelingen for spøg & skæmt. Coca-Cola står stadig for happiness og optimisme, men man har taget et stort spring væk fra at fortælle om – og vise – denne glæde.
“Nu vil vi fremprovokere happiness. I Singapore satte vi vores “Hug Me” automat op på National University. Det skabte denne reaktion: En masse fik krammet maskinen og havde det sjovt – og endnu flere fik set filmen, der blev vist 112 mio. gange på bare 7 dage,” siger Joe Tripodi.
Hanne Feldthus, kommunikationsrådgiver, overværede Coca-Cola-chefens seminar … med en markant – og noget uventet – reaktion til følge.
“Joe Tripodi understreger det tema, som optræder i mange sammenhænge i Cannes. At markedsføring ikke er funny ads, men et spørgsmål om at bruge marketingkronerne på at gøre gavn – ikke bare for dig og for mig, men for os alle. Og efter 45 min. med alle Tripodis konkrete, real-life eksempler – oven på en øjenåbner, viste han en gammeldags reklamefilm – med klassiske greb: For hver kampvogn, der produceres, laves der 131.000 stykker legetøj, for hver korrupt person er der 8.000, der giver blod … der er mange grunde til at tro på en bedre verden – og så begyndte jeg altså at græde,” siger Hanne Feldthus.