Coca-Cola udruller stor bæredygtighedskampagne

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Kampagnen, som er den første store bæredygtighedskampagne, Coca-Cola står bag, kommer ud i hele EU inkl. Danmark.

Coca-Cola er netop startet udrulningen af en europæisk bæredygtighedskampagne til et ”betragteligt- eurobeløb.”

Også i Danmark rulles kampagnen ud, og der er specielt fokus på emballage og vand, som er de to elementer, der udleder mest CO2 i en Coca-Colas livscyklus.

”Vand er ilt for Coca-Cola. En Coca-Cola Original består af 89 pct. vand, en Coca-Cola Zero Sugar 99%, og derfor lavede vi også for mange år siden en vandstrategi, hvor vi bl.a. opsatte et mål om, at vi i 2020 skulle give mere vand tilbage, end vi bruger. Det mål nåede vi i 2015, og nu ligger vi på indeks 159,” siger kommunikations- og CSR-direktør i Coca-Cola Danmark Annette Spanggaard.

Annette Spanggaard, kommunikations- og CSR-direktør i Coca-Cola Danmark

Det er første gang, at Coca-Cola går ud i en storstilet bæredygtighedskampagne, og grunden er, at man har analyseret sig frem til, at forbrugerne efterspørger transparente og mere værdidrevne virksomheder.

”Det er ikke nyt, at vi gør noget for miljøet, det har vi gjort i mange år, men det er nyt, at vi går ud og siger det i en storstilet og forbrugervendt reklamekampagne,” siger Annette Spanggaard. Hun fortsætter:

”Vi kan se ud fra vores undersøgelser, at forbrugerne gerne vil vide mere om, hvad brands gør, og vi vil gerne fortælle, hvad vi gør og hvad man kan gøre for miljøet, så det nærmest bliver et partnerskab med forbrugerne, som jo også er dem, der får tingene til at ske.”

Kampagnen fokuserer på, hvad Coca-Cola selv gør for miljøet, men man opfordrer især også forbrugerne til at bidrage med forskellige miljøtiltag. Fx slår man i Danmark på, at der stadig er 1 ud af 10 flasker, der ikke bliver indsamlet til genanvendelse. Det er i alt 170 mio. flasker, der stadig ligger i folks hjem, og det vil man gerne gøre opmærksom på med kampagnen, fortæller Annette Spanggaard og tilføjer:

”For over 20 år siden var vi med til at investere i Dansk Retursystem, som samler flasker og dåser ind mhp. genanvendelse. Og vi har vores eget krav om at 100 pct. af vores flasker og dåser skal indsamles, når vi når 2030. Derfor hilser vi også det udvidede producentansvar velkommen. Hun hentyder til den nye lovgivning, der er på vej om, at virksomheder, der ’bringer emballage på markedet’, har ansvar for, at det bliver samlet ind igen.

Coca-Cola markedsfører også, at de på alle flasker har fastgjort lågene, som er en relativt ny EU-lov, og det har gjort, at man i den danske sodavandsbranche nu sparer 136 tons plast per år.

Coca-Colas kampagne er primært digital og er så småt ved at blive rullet ud på sociale medier. Coca-Cola benytter sig desuden af influencere, som man gerne vil hjælpe til blive uddannet på miljøområdet.

”Vi vil gerne tage både vores egne og andre influencere med på vores rejse. Det har vi tidligere gjort ift at kommunikere, at vi har arbejdet på at reducere sukker i vores portefølje. Vi har derfor udviklet et influencer academy, hvor vi kan give dem nyttig viden. Det lanceres nu.”

Kampagnen blev skudt i gang her i maj med en konference om cirkulær økonomi med deltagelse af KEA-studerende og gymnasiestuderende sammen med WWF Verdensnaturfonden og en koncert i Byhaven til fordel for WWF Verdensnaturfonden.

Det er Coca-Colas eget interne bureau Coke Studio, der sammen med det amerikanske bureau Hogarth, står bag kampagnen. I Danmark er det Mediacom og Wavemaker, der har stået for medieplanen og Help PR står for pr-arbejdet.

Senere på foråret kommer en film, der vil blive vist i biografen og på YouTube. Nedenfor ses to AI-genererede film om det fastspændte låg. Filmene er producerede af Wavemaker.

Coca-Cola Danmark har samtidig lavet et site, der fortæller om deres miljøtiltag.