Et af Danmarks største forsikringsselskaber, Codan, lægger op til et nyt bureau-setup i form af en konkurrence, der omfatter hele tre områder.
- Kreativ
- Digital
- Dialog
Konkurrencen er meldt ud via Adstrument fra Hestbæk Consult, som bistår Codan med processen.
Blandt Codans hidtidige bureausamarbejder har særligt det kreative budget levet en omskiftelig tilværelse, siden DDB for fem år siden vandt en nordisk pitch om Codan-ejeren RSAs forsikringsbrands – og overtog Codan fra Kunde & Co.
I 2010 var DDB atter i konkurrence og vandt below-the-line aktiviteter med fokus på bl.a. digital og responsskabende marketing, men tabte kreativ udvikling og above-the-line til BBDO. I slutningen af 2011 vandt DDB så above-the-line tilbage i endnu en konkurrence.
I marts i år kunne Bureaubiz så berette, at Codan havde udvidet med et bureau til CRM og dialog, i form af Responsive. Også på dét felt skal der konkurreres på ny.
DDB deltager ikke i den kommende bureaukonkurrence:
“Vi har været Codans bureaupartner siden 2008 og har været med til en række spændende faser i Codans udvikling. Vi vælger nu at sige tak for samarbejdet og at bruge vores positive energi på vores øvrige kunder og nye udfordringer. Codan ønskes held og lykke med processen,” siger Pernille Gjøls-Andersen, adm. direktør i DDB Copenhagen.
Hos Codan kvitterer Phil Wilson-Brown, Direktør for strategy, marketing og kunder i Skandinavien, for udmeldingen og takker på denne vis:
”Med de planer, vi har for forretningen, er det nu det rigtige tidspunkt for os at tage stilling til vores setup omkring bureauer, så vi er sikre på, at vi har den support og ekspertise, vi har brug for. DDB har været en loyal partner de seneste fem år, og jeg vil gerne sige tak til dem for deres støtte og indsats i den forgangne tid.”
Udmeldingen fra Adstrument er kortfattet og taler om tre kompetence-felter. Disse felter kan, som man ser det i dagens bureaulandskab, snildt lappe ind over hinanden – det behøver således ikke nødvendigvis ende med tre forskellige bureauer, der kommer til at håndtere hvert sit felt.
Bureaukonkurrencen forløber fra 10. september og til et nyt hovedbureau udnævnes midt i november. Bureaukonkurrencen for Codan i Danmark har ikke indflydelse på de forretningsrelationer, andre virksomheder i RSA-koncernen måtte have med DDB.
Codan skiftede sidste sommer mediabureau, fra Starcom til PHD.