Colgate søger nye veje til forbrugerne sammen med hospitalsklovne

Peter Engholm
25@mail.dk

En bredt anlagt kampagne – uden om tv – skal engagere danskerne i hospitalsklovnenes arbejde. To bureauer, hvoraf det ene er nyt i Colgate-regi, står bag.

Colgate og Danske Hospitalsklovne har indgået et samarbejde om at engagere danskerne for den gode sag på Facebook. Gennem ‘synes godt om’ og upload af billeder er målet, at Colgate skal donere 100.000,- til Danske Hospitalklovne. Det er ganske gratis at støtte den gode sag – og få flere til at smile.

“Colgate og Danske Hospitalsklovne skaber hver dag smil – på hver deres måde”, konstaterer direktør Kenneth Øhrberg fra Danske Hospitalsklovne i en pressemeddelelse og udtrykker stor tilfredshed med kampagnesamarbejdet.

Fra mandag den 26. marts og resten af foråret samarbejder Colgate og Danske Hospitalsklovne for at støtte Danske Hospitalsklovnes vigtige arbejde, der hver dag gør en stor forskel på de danske børneafdelinger på hospitaler over hele landet.

Kampagnen består af store mængder POS-materiale i detailhandlen, annoncering i magasiner og tilbudsaviser samt Facebook-annoncer og diverse PR initiativer. Hele kampagnen er blevet til i et samarbejde mellem Colgate-Palmolive og de to bureauer; Manipulation og Patchwork.

“Vi har i et stykke tid arbejdet sammen med Patchwork, der er specialister i sociale medier. Dertil kommer så Manipulation, som vi ikke har arbejdet sammen med før. Vi havde fået anbefalet deres kompetencer inden for shoppermarketing og butiksannoncering, og denne kampagne er vores test af Manipulation,” siger Anna Stolfer, nordic brand manager i Colgate-Palmolive, til Bureaubiz.

Colgate-Palmolive har tidligere været markant til stede i reklameblokken, men det konkrete kampagne-udspil rummer imidlertid ikke tv. Det kan muligvis undre lidt, men det er ingen tilfældighed.

“Vi er begyndt at være åbne over for andre kanaler end tv, og vi har haft ganske stor succes med vores Facebook-side. Vi vil meget gerne involvere danskerne i denne kampagne, og vi føler, at Facebook er et rigtig godt værktøj til dette. Det er sværere at opnå samme involvering med tv,” siger Anna Stolfer.

Man kan støtte Danske Hospitalsklovne på Colgates Facebook side, www.facebook.com/colgatedanmark, hvor et tryk på “synes godt om” udløser en donation fra Colgate til Danske Hospitalsklovne på 5 kr. Uploader man et billede af sit smil, donerer Colgate yderligere 5 kr.til den gode sag. Målet er at donere 100.000 kr. til Danske Hospitalsklovnes vigtige arbejde.

Hospitalsklovnearbejdet kan betegnes som et væsentligt element i håndteringen og i mange tilfælde også behandlingen af syge børn på landets børneafdelinger.

“Jeg kan tydeligt se resultaterne, og vi vil ikke undvære en hospitalsklovn,” siger Grethe Vitus Mortensen, sygeplejerske på Esbjerg Sygehus, i førnævnte pressemeddelelse.