Nu gik vi lige og troede, at det var de kreative industrier vi skulle satse på, herunder computerspil-industrien.
Men i en ny rapport fra Erhvervs- og Vækstministeriet konkluderes det, at computerspil-branchen er lille, usikker og ikke investeringsmoden.
Og det er lidt underligt. For i november måned sidste år kortlagde Erhvervs- og Byggestyrelsen oplevelseserhvervene og her blev det konstateret at inden for f.eks. arkitektur, design, mode, møbler, gastronomi og computerspil har Danmark historiske og nutidige styrkepositioner.
Og Danmark har da også skabt internationale successer som ‘Hitman’ og ‘Limbo’. Men ifølge den nye rapport er problemet, at det er ekstremt usikkert at forudse en succes i en branche, hvor forretningsmodellerne konstant forandrer sig.
Samtidig er de danske spilproducenter små virksomheder og de har svært ved at leve op til investorernes krav om kritisk masse.
Producentforeningens direktør, Klaus Hansen, siger til Børsen, at det offentlige skal gå forrest, hvis man ikke skal misse potentialet i branchen.
Og selvom man ved forrige års medieforlig kun fik 5 mio. kroner i støtte, og erhvervs- og vækstminister Ole Sohn ikke vil give flere støttekroner, så blev de kreative industrier for nylig udpeget som et af fire vækstområder.
Ifølge Børsen vil Ole Sohn i de kommende måneder mødes med kulturminister Uffe Elbæk for at se nærmere på de kreative industrier (Børsen, p. 42).